EVO voor 80-kilometerlimiet in hele Randstad in spits





 

DEN HAAG - De verladersorganisatie EVO pleit voor een lagere maximumsnelheid in de gehele Randstad in de spits. Minister Peijs (Verkeer) voert op vier trajecten per 1 november een 80-kilometerlimiet in. EVO-topman D. Van den Broek Humpreij vroeg zich donderdag af waarom de snelheidsverlaging tot die stukken snelweg rond de vier grote steden te beperken.



Een maximumsnelheid van 80 of 90 kilometer per uur leidt volgens hem tot homogenere snelheden. Dat bevordert de doorstroming en heeft een positief effect op de uitstoot van uitlaatgassen. Maar ook de luchtkwaliteit verbetert er direct door, aldus de EVO-voorman, die sprak op een congres over dit gevoelige milieuonderwerp in Den Haag.



Het kabinet trekt honderden miljoenen uit om de Europese normen voor schone lucht te halen. Op dit moment liggen tal van bouwprojecten stil of zijn afgelast omdat de lucht te vuil is.



De snelheidsbeperkingen in de Randstad van minister Peijs zijn ook Milieudefensie te mager. Dinsdag diende een kort geding in Amsterdam om te proberen de bewindsvrouw te dwingen veel royaler te zijn en op ruim tweehonderd kilometer snelweg de limiet naar 80 kilometer te verlagen.



De EVO, waarbij 30.000 bedrijven zijn aangesloten die zorgen voor 70 procent van de goederen die in Nederland worden vervoerd, hanteert min of meer dezelfde milieuargumenten als Milieudefensie. Een lagere maximumsnelheid, stelde Van den Broek Humphreij, zorgt voor minder uitstoot van fijn stof, doordat minder slijtage aan banden en wegdek optreedt, en voor minder lawaai.



Het verkeer wordt er verder veiliger door, en zo'n snelheidslimiet zorgt voor betrouwbaardere reistijden. Per saldo zal er tijdwinst ontstaan, verwacht de EVO.



Verschil met Milieudefensie is dat de EVO de limiet van 80 kilometer alleen gedurende de spits nodig acht. "We willen automobilisten niet onnodig langzamer laten rijden, en alleen de limiet hanteren als het echt nodig is " , aldus de woordvoerder van Van den Broek Humphreij. De EVO-topman suggereerde eerst een proef uit te voeren om te kijken wat de effecten van een lagere maximumsnelheid zijn.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  29-9-2005  


|

FlitsKaart