Experiment op A1 helpt tegen files en sluiproutes





 

APELDOORN - Op het wegvak tussen het knooppunt Beekbergen en de afslag Deventer geven matrix-borden vanaf maandag op gezette tijden in een rode cirkel de maximum- snelheid aan: 80 of 100 km per uur. De rode rand maakt dat het hier niet gaat om een adviessnelheid, maar om een gebod.



Na de borden wordt de automobilist door videocamera's gevolgd over het hele wegvak van Apeldoorn tot Deventer-Oost. Zodat de snelheid - ongeveer é la het tv-programma Blik op de Weg - op diverse momenten wordt vastgelegd. De bekeuringen worden geautomatiseerd verwerkt en op de normale manier geïnd door het Justitieel Incasso Bureau.



Het experiment duurt tot eind april volgend jaar. Door de snelheden op tijd te laten aanpassen, is de kans op langdurige files minder groot, wordt verondersteld. Mocht het experiment slagen dan wordt dit systeem ook elders in het land op drukke stukken snelweg ingevoerd.



Rijkswaterstaat Oost-Nederland verwacht niet dat door de maatregel het al aanwezige sluipverkeer tussen Apeldoorn en Deventer zal toenemen. 'Juist het tegendeel.



Als het goed is, nemen de files af, wordt de doorstroming bevorderd, en is er voor automobilisten minder reden om een sluiproute te nemen', zegt woordvoerder Aarden.



EXPERIMENT



Direct na het experiment in april volgend jaar begint Rijkswaterstaat met de aanleg van spitsstroken zowel op de A1 (Apeldoorn-Deventer) als de A50 (Apeldoorn-Arnhem). Die extra rijbanen kunnen medio 2004 in gebruik worden genomen.

 
 
Bron: Deventer Dagblad
 
  29-8-2002  


|

FlitsKaart