Files inhalen moet voorkomen worden





 

Files duren langer door automobilisten die via een parkeerplaats of tankstation een stuk proberen af te snijden. Daarom pleit de Verkeersinformatiedienst voor een betere aanpak van deze sluiproutes.

Ongeveer honderd auto's en vrachtwagens per uur proberen stukken van de file te omzeilen door via een tankstation of parkeerplaats te rijden. Ze kunnen zo met een behoorlijke snelheid via de invoegstrook van deze rustplek langs de stilstaande auto's rijden, om honderden meters verderop via de uitvoegstrook weer in de file aan te sluiten.

"Ze kunnen soms zo wel twee kilometer aan file winnen", weet Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID). "Dat maakt het voor veel mensen de moeite waard." Probleem is echter dat hierdoor een nieuwe file ontstaat, omdat de al op de snelweg rijdende auto's moeten remmen om iemand er tussen te laten.

De verhoogde filedruk is een van de drie redenen voor de VID om een oplossing te willen zoeken. De andere twee zijn de irritatie die dit gedrag opwekt bij 'brave' automobilisten en de verkeersveiligheid: de sluipers hebben de neiging om op de in- en uitvoegstrook en op de parkeerplaats zelf flink door te rijden. Dat is gevaarlijk voor de mensen die van deze plek gebruik maken om even rustig de benen te strekken of om te tanken.

Oplossingen
Oplossingen zijn volgens Potgraven redelijk simpel. "Deze sluiproutes hebben alleen nut als je daardoor een stuk van de file afsnijdt. Als je een parkeerplaats na het knelpunt - vaak een wegversmalling - plaatst, voorkom je dus het sluipverkeer. Het zou dus al goed zijn als je voor de parkeerplaats of het tankstation de weg versmalt."

Ook toeritdoseerinstallaties, zoals verkeerslichten bij opritten, voorkomen sluipverkeer. "Als automobilisten lang voor een rood licht moeten wachten, is het voordeel van omrijden weg."

Daarnaast werken politiecontroles vaak ook goed. "Je kan bestuurders niet pakken op omrijden, dat is niet verboden. Maar als je dagen achter elkaar bij de uitrit van een parkeerplaats intensieve controles uitvoert - APK, knipperlichten, dat soort dingen - houdt dat automobilisten ook tegen.”

Onmogelijk
Probleem is dat deze controles geen structurele oplossing zijn, want het is niet haalbaar om elke dag bij alle parkeerplaatsen en tankstations agenten neer te zeggen.

Potgraven hoopt dat Rijkswaterstaat de suggesties van de VID overneemt bij fileoplossingsprogramma's die de dienst nu aan het ontwikkelen is en bij de planning van nieuwe wegen, of het opknappen ervan. Of dat ook gebeurt, is nog niet bekend.

 
 
Bron: Planet.nl
 
  2-3-2007  


|

FlitsKaart