Flinke uitbreiding van trajectcontrole





 

Als het aan de vier grote steden ligt, wordt het aantal trajectcontroles op snelwegen in de Randstad fors uitgebreid. Daarnaast zijn automobilisten die de nieuwste hybridewagens niet kunnen betalen ook binnen de ringwegen de klos, via hogere tarieven aan de parkeerautomaat.

Dat stelt de Amsterdamse milieuwethouder Abdeluheb Choho (D66) voor namens zijn collega-bestuurders in Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

In een brief aan staatssecretaris Mansveld (Milieu) pleit het kwartet voor verregaande maatregelen om vooral de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht naar beneden te krijgen. Per 1 januari van dit jaar moet aan lagere normen worden voldaan, maar volgens Choho dreigt dat vooral in de grote steden niet te lukken.

Daarom stelt de wethouder voor om op snelwegen in stedelijke gebieden vaker trajectcontroles in te stellen om de snelheid te controleren. "Onderzoek van het Rijk laat zien dat trajectcontrole bij 100 kilometer per uur de NO2-concentraties tweemaal zoveel reduceert als een snelheidsverlaging naar 80 kilometer per uur.

Uitbreiden van trajectcontroles kan de steden goed helpen, ook gezien de verlaging van de achtergrondconcentratie die dat oplevert", aldus de vier stadsbestuurders.

Momenteel hangen er al trajectcontrolesystemen boven de A10 in Amsterdam en de A13 nabij Rotterdam. De maximumsnelheid is er 80 kilometer per uur.

Vignetten
Daarnaast heeft Choho een scala aan andere maatregelen bedacht die de luchtkwaliteit verder omhoog moeten brengen, meestal ten koste van automobilisten en het bedrijfsleven. Zo stelt de D66'er een 'vignettensysteem' voor touringcars voor.

Ook zouden G4-steden de mogelijkheid moeten krijgen om hogere parkeertarieven te hanteren voor automobilisten die niet in bezit zijn van de zuinigste modellen. "Wij denken aan regelgeving die het voor ons mogelijk maakt om milieugedifferentieerde parkeertarieven te hanteren", aldus Choho.

Enkele particuliere parkeerbedrijven experimenteren momenteel al met dit soort maatregelen. Momenteel loopt in twee Rotterdamse parkeergarages een project waarbij auto’s zonder A-label tussen de 20 en 40 eurocent per uur duurder uit zijn dan de modernere voertuigen.

De voorstellen zijn politiek pikant, omdat de VVD, de partij waar automobilisten dit beleid niet van verwachten, deelneemt in drie van de vier stadsbesturen die de brief hebben ondertekend. Ook voor Leefbaar Rotterdam, dat eerder dit jaar in het verkiezingsprogramma heeft beloofd de automobilist niet te zullen afknijpen, moeten de voorstellen van hun linkse coalitiegenoten een bittere pil zijn.

 
 
Bron: De Telefraaf (abonnee)
 
  1-6-2015  


|

FlitsKaart