Flitskast 2.0





 

Voor verkeershufters is het de flitskast from hell, maar als je het veiligheidstechnisch bekijkt is het nieuwe T-series platform van Gatso het neusje van de zalm.

De in Haarlem ontwikkelde apparatuur is in de VS al in gebruik. Tientallen andere landen zullen volgen. Het T-series platform beleefde een wereldprimeur tijdens de recent gehouden beurs Intertraffic.

Directeur Timo Gatsonides van Gatso: "Vanzelfsprekend zijn radar en camera sterk verbeterd, maar de grootste stap vooruit is de veelzijdigheid en snelheid van het platform. Modulair opgebouwd met CAN-bus en met de rekenkracht van vier Intel Atom processoren. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm en de eisen aan de infrastructuur gering. Feitelijk is een 220 V-kabel voldoende, zoals elke lantarenpaal die heeft."

Twee RT3 radarsystemen bestrijken vier of meer rijstroken en kunnen samen twaalf voertuigen tegelijk volgen. Zelfde de drukste kruising is dus onder controle. "Als er vier jongelui naast elkaar racen, is de techniek snel genoeg om ze allemaal tegelijk te kunnen bekeuren. Als bewijs wordt desgewenst dertig frames per seconde video en een foto van twintig megapixel opgeslagen."

De techniek werkt ook zonder lussen in het wegdek, omdat het systeem zelfstandig via de camera de "rood lichtsituatie" herkent. De nieuwe flitskast is ook te gebruiken voor auto- en kentekenherkenning voor toepassingen als amber-alert, zoeken naar voertuigen van voortvluchtigen, maar ook controle op milieuzones, -busbaan en -sluipverkeer.

"Communicatie via Wifi, LAN, 3G of lokale opslag op een harddisk of usb stick? Het kan allemaal. Ook trajectmeting met twee of meer nieuwe Gatso kasten is dus een optie."

 
 
Bron: Technisch weekblad
 
  24-4-2012  


|

FlitsKaart