Flitspalen schieten 141.000 keer raak in Amsterdam in 2016





 

De tien flitspalen in Amsterdam drukten in 2016 ruim 141.000 keer af. Een derde van alle bonnen werd uitgedeeld op de IJburglaan. Vervelend, maar het werkt wel, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee.

141.399 verkeersboetes in 2016 in Amsterdam, dat zijn 141.399 verwensingen en een collectieve hekel aan de flitspaal? Dat valt nog reuze mee, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee.

"Het draagvlak voor verkeerscontroles is eigenlijk verrassend groot. Meer dan zeventig procent van de Nederlanders staat positief tegenover het gebruik van flitspalen. Als er een maximumsnelheid is, moet die ook worden gecontroleerd, is de gedachte."

De komst van de digitale flitspaal, met een grotere pakkans dan met de oude paal met fotorolletjes, heeft het draagvlak vermoedelijk zelfs verder vergroot, zegt Van Wee, die verbonden is aan de Universiteit van Delft. "Dat heeft weer te maken met het rechtvaardigheidsgevoel. De oude flitspalen waren nogal eens buiten werking vanwege technische problemen. Die digitale palen werken dag en nacht, zodat iedereen dezelfde kans heeft een boete te krijgen."

Belangrijk voor het draagvlak is ook dat de controles vrucht afwerpen. Het systeem van toezicht en boetes zorgt ervoor dat meer automobilisten zich aan de regels houden, en dat komt de veiligheid ten goede. Van Wee: "Flitspalen doen het aantal ongevallen met letsel met ongeveer twintig procent afnemen. Ook leiden boetes tot minder overtredingen. Bij een verhoging van de boete met een procent neemt het aantal overtredingen 0,2 procent af."

De boetes voor snelheidsovertredingen variëren binnen de bebouwde kom van 26 euro voor enkele kilometers te snel tot ruim driehonderd euro voor dertig kilometer boven het maximum. Het gemiddelde bedrag van de bijna acht miljoen snelheidsovertredingen die vorig jaar landelijk werden uitgedeeld bedroeg 58 euro.

Boetefuik
De beruchtste boetefuik blijft de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, waar vorig jaar in beide richtingen meer dan 750.000 bonnen werden uitgedeeld. Duizelingwekkende aantallen, maar daarmee nog geen goudmijn voor de overheid, zegt Van Wee.

"We weten van de periode voor de invoering van de digitale flitspalen dat de inkomsten uit alle verkeersboetes samen aardig opwogen tegen de uitgaven voor de controles, inclusief de mobiele surveillance door de politie en de afhandeling. De digitale palen nemen veel werk uit handen en boetes zijn hoger, dus het beeld zal voor de overheid nu best gunstiger zijn."

Een interessant punt blijft de invoering van een inkomensafhankelijke verkeersboete, zoals die in Zwitserland en Finland bestaat. Hoe hoger het inkomen van de automobilist, hoe hoger de boete. De gedachte is dat gefortuneerde wegpiraten hun boetes anders lachend betalen.

Van Wee: "Er wordt in Nederland weleens over gesproken, maar de politiek wil er vooralsnog niet aan. Ik vind het helemaal geen gek idee. Het uitgangspunt van een boete is nu eenmaal dat het pijn moet doen in de portemonnee."

 



Het aantal boetes per flitspaal. @ Jorris Verboon



 

 

 

 

 

 

 
 
Bron: Het Parool
 
  28-1-2017  


|

FlitsKaart