'Flitspalen vergroten veiligheid'





 

Heerlen - De controles op maximumsnelheid via flitspalen en radarapparatuur hebben er mede toe bijgedragen dat het aantal verkeersongelukken vorig jaar fors is gedaald. Dat concludeert het regionale verkeershandhavingsteam van de politie op grond van 'harde cijfers' over 2003.



Het aantal verkeersongevallen met letsel is vorig jaar met negentien procent gedaald tot 956 ongelukken. Het aantal ongevallen waarbij sprake was van zware materiële schade liep met 21 procent terug tot 6514. ,,Op grond van deze cijfers durf ik de stelling aan dat verkeershandhaving echt werkt en dat onze manier van opereren uiteindelijk grote gevolgen heeft voor het aantal doden en gewonden in het verkeer'', zegt K. Arzt, chef van het Regionaal Bureau Verkeer in Buchten.



Sinds de oprichting in 2001 van het Verkeershandhavingsteam (VHT) wordt op de Zuid-Limburgse wegen aanzienlijk vaker dan voorheen gecontroleerd op met name hardrijden en het rijden door rood. Vooral op weggedeelten waar volgens de statistieken geregeld ongelukken met dodelijke afloop te betreuren zijn, is de politie sinds ruim twee jaar extra alert. Daar worden van tijd tot tijd verplaatsbare camera's neergezet. De radarcontroles worden vooraf aangekondigd.



In overleg met de diverse wegbeheerders (gemeente, provincie en Rijkswaterstaat) zijn op zo'n veertig plaatsen in de regio vaste flitspalen neergezet. De situatie op de stadsautoweg tussen Kerkrade en Heerlen (N281), waar vier van dergelijke palen 24 uur per dag het verkeer in de gaten houden, leert dat de meeste hardrijders hier tegenwoordig eieren voor hun geld kiezen. Vroeger reed hier ruim een kwart van de automobilisten harder dan de toegestane honderd kilometer per uur, nu nog minder dan één procent. Vooral Belgen, Duitsers en andere mensen van buiten de regio worden gepakt omdat zij vaak niet weten dat er gecontroleerd wordt.



In 2003 werden 3,5 miljoen voertuigen op de stadsautoweg gecontroleerd. Dertigduizend automobilisten reden te hard en ontvingen een proces-verbaal.



Volgens Arzt zal het aantal flits-palen de komende jaren verder toenemen, al probeert de politie de uitbreiding binnen de perken te houden. ,,Het blijven momentopnames. De automobilist rijdt op bepaalde stukken rustig omdat ie weet dat hij geflitst kan worden, maar als het risico geweken is, geeft hij weer gas. Het controlegedrag van de politie is op die manier eigenlijk veel te voorspelbaar.''



Ook Arzt wordt in zijn directe omgeving veelvuldig geconfronteerd met opmerkingen dat het 'automobilistje jennen' de staat veel geld in het laatje brengt. Arzt: ,,Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar dat is niet onze insteek. Er zijn genoeg plaatsen in de regio waarvan ik weet dat je er moeiteloos honderden bekeuringen per dag kunt uitschrijven. Maar daar gaan we echt niet staan. Onze allerhoogste prioriteit ligt op wegen waar jaarlijks dodelijke slachtoffers vallen.''



Blij is Arzt met de hulp van burgers die via de twee jaar geleden in het leven geroepen 'kliklijn' voor ernstige verkeersovertredingen gegevens aandragen over notoire wegpiraten. Bumperkleven, rechts inhalen en afremmen na een inhaalmanoeuvre zijn overtredingen waar steeds meer automobilisten zich aan storen. Op grond van de meldingen moesten 53 onverbeterlijke wegpiraten vorig jaar verplicht een rijvaardigheidstest ondergaan. Van ten minste twintig van hen is het rijbewijs voorgoed ingenomen.

 
 
Bron: De Limburger
 
  26-1-2004  


|

FlitsKaart