|
Vandaag komt het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) met het persbericht dat het enkele tientallen flitspalen zal overnemen van de provincies en dat het enkele flitspalen zal demonteren die niet op plekken staan waar de verkeersveiligheid gediend wordt, te beginnen met Noord Brabant. De belangengroep Flitsservice.nl juicht dit in principe toe.
"Bekeuren is een zaak van de politie, niet van lokale overheden", aldus woordvoerder Martijn Hurks. "Wat echter tenenkrommend is, is het nemen van de verantwoordelijkheid voor de daling van het aantal slachtoffers in het verkeer", vervolgt Hurks. Volgens het bericht zou de daling vooral te danken zijn aan het feit dat meer mensen rustiger zouden rijden. Al zou dit waar zijn, dan is dat bereikt dankzij de miljoenen boetes per jaar die het BVOM uitdeelt aan miljoenen automobilisten, in 65% tot 70% van de gevallen voor slechts 10 km/u te hard (Cijfers CJIB 2005). Het BVOM berichtte eind 2005 dat zij minder bonnen hadden uitgedeeld en dat dit wederom kwam doordat meer mensen zich aan de limiet houden. Wij zeggen echter dat steeds meer mensen op tijd gewaarschuwd worden door de flitsmeldingen van Flitsservice. In de afgelopen 3 jaar zijn de bezoekersaantallen verdrievoudigd, hebben wij diverse software tools ontwikkeld waarmee de weggebruiker zichzelf kan informeren over actuele controles en worden onze meldingen gebruikt op vele landelijke en regionale radiostations.
Wat verder onjuist is, is dat het BVOM een tijd geleden met het persbericht kwam dat zij door middel van lussen in de weg, vele miljoenen overtredingen constateert en dat het met de handhavingsdruk wel meeviel, daarmee de tientallen radarcontroles elke dag bagataliserend. Dit staat dus haaks op wat nu verteld wordt.
Feitenlijk onjuist is ook de stelling dat door de controles het aantal slachtoffers daalt. Dit wordt nergens bewezen. Wij houden al enkele jaren de dodelijke ongevalsberichten bij. Zie hiervoor onze voorpagina, rechtsboven. Uit ons onderzoek blijkt telkens weer dat snelheid zelden de oorzaak is en hoog uit verantwoordelijk is voor de afloop. De meeste zware ongevallen gebeuren in het holst van de nacht, vaak in het weekend, waar vaak jeugd en alcohol bij betrokken zijn en juist op die tijden is de handhaving nihil tot minimaal. Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deelt deze mening niet. Zie hiervoor http://www.swov.nl/rapport/R-2004-04.pdf
Ook onjuist is de kreet "controles in woonwijken". Er worden GEEN controles in woonwijken gehouden. Er wordt incidenteel op de doorgaande wijkontsluitingswegen gecontroleerd die vanuit kosten overwegingen tot 30 km zone worden afgewaardeerd. Kosten overwegingen, omdat gemeentes anders voor elke echte woonwijkstraat een 30 bord zouden moeten aanschaffen. Deze controles zijn zo incidenteel dat ze eigenlijk het vermelden niet waard zijn. De hoogst gemeten waardes halen vaak de 50 km/u niet eens. Frappant detail is dat vaak de klagers in een wijk juist als eerste bekeurd worden! Ook eigen metingen gedaan met onze lasergun laten zien dat in wijken zelden te hard gereden wordt en dat dit vaak een gevoelskwestie is, waarbij mensen zich behoorlijk kunnen vergissen in de werkelijke snelheid.
Pertinent onjuist is de kreet "Dit vertaalt zich in een daling van het aantal doden met 10%" Als voorbeeld haal ik dit bericht http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=2556 aan. In diverse regios waar behoorlijk intensief wordt gecontroleerd is het aantal doden gestegen en in andere regios is dit aantal gedaald. Er is geen enkele link te leggen. Dat is logisch, want zoals eerder gesteld, blijkt uit ons eigen onderzoek dat snelheid zelden de oorzaak is. Ook in Swov onderzoek 2004-4 wordt dit aangehaald.
Waar Koos Spee als verkeersofficier al dan niet bewust omheen gaat en onterecht alle eer op zich neemt is dat de afgelopen paar jaar er bijzonder veel geÃnvesteerd is in het veiliger maken van kruisingen door middel van rotondes. De meeste doden vallen ook als gevolg van "geen voorrang verlenen" (Bron: Adviesdienst Verkeer en Vervoer). Om als voorbeeld te nemen het dorp Dronten in Flevoland. Hier waren diverse gevaarlijke kruisingen waar geregeld zware ongevallen plaatsvonden, vaak met dodelijke afloop.
Dit waren vooral voorrangsfouten. Iemand geeft geen voorrang. De oplossing van het lokale BVOM was het voorrangsverkeer op radarcontroles te trakteren. Dit hielp dus niet. Op een paar na zijn al deze kruisingen inmiddels vervangen door rotondes. Hier gebeuren dus zelden dodelijke ongevallen meer. Het BVOM heeft hier dus niets bereikt, de rotondes wel.
Daarnaast zijn de auto's onnoemelijk veel veiliger geworden. Airbags, kooi constructies, ABS, traction control, gordelspanners, noem het maar op. Steeds meer auto's krijgen 5 sterren van het Euro Ncap. Een crash is dus veel beter overleefbaar geworden. Dit is tevens een zeer belangrijke oorzaak van de daling. Het niet noemen hiervan is ronduit schandalig.
Conclusie
Het is een grote schande dat Koos Spee telkens weer over de rug van verkeersslachtoffers zijn flitsregime probeert te rechtvaardigen en door middel van twijfelachtige persberichten zijn imago probeert op te krikken. Koos Spee weet dat zijn persberichten vaak letterlijk worden overgenomen in de media en maakt daar handig misbruik van om zijn regime te rechtvaardigen en te verdedigen.
Koos Spee is sinds 1998 begonnen met de tientallen controles. Opvallend detail is dat sinds dat jaar de trendmatige daling van de jaren daarvoor stagneerde tot zelfs een stijging in 2003. Opeens in 2004 een spectaculaire daling. Zelfs zo spectaculair dat verkeersdeskundigen het niet kunnen verklaren. Wel wordt er vanuit de Swov geklaagd over de kwantiteit en kwaliteit van de cijfers....
Elke dag staan er tientallen mobiele radar- en lasercontroles langs de weg. Bij velen kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde is voor de verkeersveiligheid. Als Koos Spee stelt dat hij flitspalen gaat verwijderen die niet op plekken staan die de verkeersveiligheid dienen, dan kan hij tevens eens wat kritischer kijken naar de gehanteerde plaatsen van de mobiele controles. De voorbeelden staan genoeg op Flitsservice.nl.
Al 6 jaar protesteert Flitsservice.nl tegen het beleid van Koos Spee. In die 6 jaar hebben wij ons verdiept in de materie, onderzoeken bestudeerd, de ongevalsberichten geanalyseerd, opgenomen in een internationale denktank met leden uit o.a. Engeland (Safespeed.org.uk), Canada (Sense), Australië en Nieuw Zeeland.
Wij waarschuwen tienduizenden automobilisten per dag met onze radarcontrole meldingen en helpen velen met hun bezwaarschiften, regelmatig met succes. Als wij van mening zouden zijn dat snelheid de grootste oorzaak zou zijn van ongevallen, zou Flitsservice meteen opgeheven worden.
|
|