Foto's buitenlandse verkeersovertreders massaal vernietigd





 

Een groot aantal foto's van verkeersovertredingen die door buitenlanders zijn begaan, is onlangs vernietigd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het gaat om alle boetes voor voertuigen uit onder meer Oost-Europa en de Baltische staten.

Opvallend, want er zijn aanwijzingen dat juist de bestuurders uit die landen vaak bij zware ongevallen zijn betrokken, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Nog altijd kunnen bestuurders van voertuigen die niet uit Nederland of een van de vier zogenoemde 'verdragslanden' komen, geen boete ontvangen als zij ergens geflitst worden. Nu blijkt uit een brief van het ministerie van Veiligheid en Justitie dat de foto's van deze verkeersovertreders gewist worden. Het gaat vermoedelijk om tienduizenden foto’s.

Gebrekkige registratie
In de afgelopen tien jaar vonden ten minste 15.000 ongelukken plaats waarbij buitenlandse voertuigen uit niet-verdragslanden zijn betrokken. Daarbij werden meer dan 2500 slachtoffers geregistreerd, onder wie in ieder geval 137 doden. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Vanwege gebrekkige registratie zijn lang niet alle ongelukken in deze cijfers betrokken.

Met bijna 7000 ongelukken staan de Poolse voertuigen op de eerste plaats van niet-verdragslanden. Uit die gegevens blijkt ook nog eens dat Poolse bestuurders, hoewel het om kleine aantallen gaat, vaker dan chauffeurs in Belgische of Duitse auto's betrokken zijn bij ongelukken waarbij ze te hard reden.

Gevaarlijke situaties
De Zwijndrechtse burgemeester Dominic Schrijer is bezorgd over de buitenlandse chauffeurs die vaak over de A16 door zijn gemeente rijden. "We zien dat er een ander slag chauffeurs op onze snelwegen rijdt. We hebben de indruk dat er meer overtredingen plaatsvinden en er is dus ook een grote kans op ongelukken. Dat is zorgelijk."

Ton Scheepers uit Sevenum ondervond wat het gevolg van te hard rijden kan zijn. In oktober 2013 vloog een Poolse auto, die te hard reed, vlak naast zijn huis de bocht uit. De bestuurder overleed. Volgens Scheepers rijden Polen over die weg vaker te hard en levert dat gevaarlijke situaties op. "Ik ben zelf al een keer aangereden, een ander hebben ze hier uit de sloot moeten vissen. De Poolse chauffeurs rijden hier allemaal te hard", zegt hij tegen RTL Nieuws.

Veel onveiliger
In het algemeen is het verkeer in met name Oost-Europa een stuk onveiliger dan in Nederland. Uit Europese cijfers blijkt dat Letland in 2014 de meeste doden per 1 miljoen inwoners te betreuren had, gevolgd door Roemenië, Bulgarije, Litouwen en Polen (.pdf).

In eerder onderzoek naar de vraag of Midden- en Oost-Europese chauffeurs de Nederlandse wegen onveilig maakten, schreef de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat juist de foto's van buitenlandse verkeersovertreders bewaard moeten blijven (.pdf), omdat je zo pas echt kunt zien of zij ook gevaarlijker rijden. Dat gebeurt op dit moment dus niet.

Juridische procedure
Het ministerie van Veiligheid en Justitie laat weten dat de foto’s worden vernietigd, omdat het gaat om persoonsgegevens. Volgens het ministerie is het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) niet verplicht de gegevens te gebruiken voor onderzoek naar verkeersveiligheid.

Researchverslaggever Siebe Sietma zegt over deze reactie: "Dat is vreemd, want deze gegevens zijn nu onderdeel van een juridische procedure. Ook al zijn het persoonsgegevens, dan mag je ze nog steeds niet wissen. Maar ook als je de gegevens anoniem zou opslaan, kun je die gebruiken voor onderzoek. Andere organisaties, zoals het CBS, doen niet anders."

 
 
Bron: RTL nieuws
 
  30-9-2015  


|

FlitsKaart