Fout bij reconstructie N34





 

Er zijn fouten gemaakt bij de reconstructie van de N34. Waarschijnlijk moet de weg bij Drouwen opnieuw geheel of gedeeltelijk worden afgesloten om de schade te herstellen.

Het gaat om het wegdek over de gloednieuwe tunnel bij Drouwen, tussen Gasselte en Borger. Het profiel van de weg helt op dit punt te veel. Automobilisten worden door middel van borden gewaarschuwd voor kantelgevaar. Ook is de maximumsnelheid verlaagd van 80 naar 70 kilometer per uur.

Afgelopen zomer werd de N34 tussen Ees en Gieten een paar maanden afgesloten voor al het verkeer. De weg kreeg een nieuwe deklaag en werd verbreed. Bij Drouwen ging het fout. "Dit is niet zomaar een minieme fout, die je kunt oplossen met het plaatsen van een bord of het trekken van een lijn. Nee, dit gaat om het wegdek. Het wegdek zal opnieuw aangepakt moeten worden", stelt gedeputeerde Rob Bats (VVD).

Hoe groot de financiële strop is, is nog niet duidelijk. Bats wil de schade verhalen op Rijkswaterstaat, die tot vorig jaar eigenaar van de weg was. "Dit is een verborgen gebrek. Wij hebben de weg overgenomen met de afspraak dat de reconstructie van dit deel de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat blijft. Rijkswaterstaat had de regie en Rijkswaterstaat heeft de opdracht gegeven. De fout moet dan ook hersteld worden op kosten van Rijkswaterstaat. Dit is niet onze fout, om het plat te zeggen."

Volgens Bats is er geen acuut kantelgevaar, maar voelen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de helling wel. " Het is een vreemde gewaarwording, want de helling ligt net in een flauwe bocht. Er is geen kantelgevaar, maar het voelt alsóf je kantelt. Als je er rijdt, moet je wel even bijsturen."

Het is nog niet duidelijk wanneer het probleem wordt aangepakt en hoe lang dit gaat duren.

 
 
Bron: DvhN
 
  3-12-2008  


|

FlitsKaart