Gedeeltelijke opheffing 80 kilometerzone Den Haag





 

De zogenoemde 80 kilometerzone bij Den Haag verdwijnt gedeeltelijk. Op de A12 de stad uit mogen automobilisten vanaf dinsdag wisselend maximaal 80 en 100 kilometer rijden, zo heeft een worodvoerder van vekeersminister Camiel Eurlings aangekondigd.

Verkeer en Waterstaat wil zo proberen de luchtkwaliteit op peil le houden en tegelijk het verkeer beter te laten doorrijden. De 80 kilometerzone heeft op dit traject maar deels gewerkt, onder andere door de vele op- en afritten en doordat automobilisten er veel van rijstrook moeten wisselen. „80 kilometer is nodig voor de luchtkwaliteit maar die verslechtert als er een file staat”, aldus de woordvoerder.

De maximaal toegestane snelheid gaat daarom naar 100 kilometer, bij het begin van de spits als het drukker wordt. Zo kan het verkeer doorrijden en kan een file worden voorkomen of uitgesteld.

Als de file ontstaat, gaat de maximumsnelheid omlaag. Automobilisten mogen weer 100 kilometer rijden wanneer de file afneemt zodat die sneller oplost.

Buiten de spits, behalve 's nachts, blijft de maximumsnelheid 80 kilometer omwille van de luchtkwaliteit. Tussen 23.00 uur en 05.00 uur mogen automobilisten het gaspedaal intrappen tot 100 kilometer want dat heeft volgens het ministerie vrijwel geen effect op de luchtkwaliteit.

De trajectcontrole verdwijnt niet op het stuk snelweg. En ook op de A12 richting Den Haag blijft de maximumsnelheid 80 kilometer. Dat is nodig voor de verkeersveiligheid omdat de rijstroken daar door een spitsstrook versmald zijn.

Het gaat om een experiment als onderdeel van een serie proeven met variabele maximumsnelheden. De A20 tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein richting Rotterdam gaat volgend jaar meedoen. Nog in 2010 worden de resultaten van alle proeven verwacht.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  15-12-2009  


|

FlitsKaart