Geen Kilometerheffing zonder draagvlak





 

De invoering van de kilometerheffing wordt afgeblazen als het draagvlak in de samenleving wegvalt. Dat heeft minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) donderdag gezegd tijdens het debat over zijn begroting voor volgend jaar.

Dat debat stond grotendeels in het teken van het wetsvoorstel voor de kilometerheffing die de bewindsman onlangs naar de Kamer stuurde. De tegenstanders van het plan -SP, VVD en PVV- uitten woensdag en donderdag forse kritiek. Volgens de VVD zijn automobilisten duurder uit en geeft Eurlings een verkeerde voorstelling van zaken.

Eurlings ontkrachtte opnieuw alle ’indianenverhalen’ die volgens hem de ronde doen. De meeste automobilisten zijn goedkoper uit. En ’mocht het draagvlak vallen, dan komt het systeem er niet’, stelde hij.

Van belang voor dat draagvlak is de opstelling van de ANWB. Die verklaarde deze week dat het de plannen van Eurlings niet kan steunen voordat hij bekend maakt hoe hoog het spitstarief zal uitvallen. Dat tarief staat voor driehonderd miljoen euro ingeboekt.

Eurlings gaf daar nog geen duidelijkheid over. Wel stelde hij dat hij het uiteindelijke tarief eerst voorlegt aan de Tweede Kamer. Voorlopig mag alleen Amsterdam experimenteren met het spitstarief. De bewindsman is van plan om te experimenteren met verschillende tarieven, om erachter te komen welke prijs zorgt voor een optimale doorstroming.

Hij benadrukte dat ook bij de spitsheffing de gemiddelde automobilist niet duurder uit is. "Het zijn communicerende vaten." Gaat het spitstarief omhoog, dan daalt het normale tarief, aldus de bewindsman.

 
 
Bron: Nieuws.nl
 
  27-11-2009  


|

FlitsKaart