Gevaarlijk rijgedrag door navigatie





 

De enorme populariteit van betaalbare navigatiesystemen zorgt voor levensgevaarlijke verkeerssituaties. Automobilisten worden door deze apparatuur zodanig afgeleid dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.


Veel bestuurders blijken pas tijdens het rijden hun bestemming in te toetsen, waardoor zij dan het zicht op het andere verkeer tijdelijk kwijt zijn.


Vooral de bediening van de kleine gsm-telefoons, die als navigatiesysteem achter de voorruit steeds populairder worden, kan in dit soort gevallen tot ernstige ongelukken leiden. Bovendien constateert de politie dat bestuurders steeds vaker met andere zaken achter het stuur bezig zijn.


„We kunnen nog geen exacte cijfers geven maar onze surveillanceteams op de snelwegen hebben hun ogen niet in de zak zitten. En het wordt ook steeds gekker.



Scheren

Onlangs werd op de A28 een automobilist aan de kant gezet die pal achter zijn stuur op het dashboard een laptop op een speciale beugel had bevestigd. Tijdens de rit zat de automobilist gewoon te werken. Dit zijn levensgevaarlijke toestanden en de man heeft dan ook een boete van 130 euro gekregen. Niet voor het in gevaar brengen van het overige verkeer, maar omdat hij geen voldoende zicht had. Verder zien we ook steeds vaker dat bestuurders zich snel nog even scheren, de post doornemen of alvast de agenda invullen. Het worden zo langzamerhand rijdende kantoren. Dit soort gedragingen, waarbij de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht, kan tot een rijontzegging leiden”, aldus Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).


Uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privilege Insurance onder 2000 bestuurders blijkt dat 20% van hen wordt afgeleid door het lezen van informatie op zijn navigatiesysteem. Bovendien zegt de helft van de ondervraagden zijn gps pas in te stellen op het moment dat men al aan het rijden is.



„De meeste bestuurders wenden hun blik ongeveer tien seconden van de rijweg af om informatie over hun reisweg af te lezen. Bij een snelheid van ongeveer 100 km/u zijn tien seconden lang genoeg om een afstand van ruim 270 meter af te leggen. Op zo’n afstand kan er veel mis gaan”, aldus één van de onderzoekers.



Vluchtstrook

Volgens KLPD-woordvoerder Zuiderhoek is men absoluut niet tegen het gebruik van allerhande navigatiesystemen, die tegenwoordig al voor enkele honderden euro’s te koop zijn: „Maar wel moet worden voorkomen dat het rijgedrag van de bestuurder wordt beïnvloed. Geregeld zien we weggebruikers gedeeltelijk over de vluchtstrook rijden omdat ze met dergelijke apparatuur in de weer zijn. Hiervoor krijgt de bestuurder dan een boete van 200 euro.”


TomTom, één van de belangrijkste leveranciers van autonavigatiesystemen, laat weten dat het belangrijk is om voor het begin van de rit de bestemming in te toetsen.

 
 
Bron: De Telegraaf (abonnee gedeelte)
 
  4-8-2006  


|

FlitsKaart