Gevaarlijkste plek van Nederland is een flauwe bocht in Noord-Brabant





 

De gevaarlijkste plek van Nederland is een flauwe bocht in de weg van Boekel naar Veghel in Noord-Brabant. Hier zijn in vijf jaar tijd bij vier ongevallen vier doden gevallen. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar alle 4.405 dodelijke ongevallen in Nederland over de periode 2006-2012. De gemeente Veghel hing pas na het vierde ongeval een waarschuwingsbord op en laat de politie sindsdien strenger controleren.

Veghel is geen uitzondering, blijkt uit een analyse van de onderzoeksgegevens. Op andere gevaarlijke plekken waar drie of meer dodelijke ongevallen plaatsvonden, kwamen gemeenten en provincies ook pas laat in actie. Door gebrek aan informatie, stroperige samenwerking en trage reacties blijven verkeersonveilige situaties lang voortbestaan.

In Groesbeek en Apeldoorn, waar op één plek bij drie verschillende ongelukken drie dodelijke slachtoffers vielen, heeft de verantwoordelijke provincie nog geen maatregelen genomen.

Traagheid wordt vaak veroorzaakt doordat meerdere overheden verantwoordelijk zijn. Soms is een kruising een zaak van de gemeente én van de provincie. Spoorwegovergangen zijn de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder ProRail en de lokale overheid.

Gebrek aan informatie
Gebrek aan informatie is een belangrijke oorzaak voor de trage reactie. Zo wist de gemeente Utrecht niet af van het bestaan van een gevaarlijke plek op de Biltsestraatweg. De gemeente streeft ernaar de dertig gevaarlijkste plekken te verbeteren, maar was voor de afslag bij de Biltsestraatweg afhankelijk van de provincie. Na het derde dodelijke ongeval heeft de provincie inmiddels waarschuwingsbellen aangebracht en het wegvak aangepast.

Overheden wijzen erop dat veel verkeersongevallen te maken hebben met onvoorzichtig en roekeloos rijgedrag. In 90 procent van de gevallen houden weggebruikers zich niet aan de regels of letten ze niet goed op, zegt een woordvoerder van de provincie Utrecht. De provincie steekt daarom veel geld in educatie op scholen en bewustwoordingscampagnes.

Meeste doden in Noord-Brabant
Nederland is in Europa een relatief veilig land. Door veiliger auto’s en dankzij diverse overheidsmaatregelen daalt sinds de jaren zeventig het aantal dodelijke ongevallen gestaag. In 2012 daalde het aantal slachtoffers naar 650. In Noord-Brabant vallen de meeste doden. Na automobilisten zijn fietsers de kwetsbaarste groep.

De aanpak van veiligheid luistert nauw. Als een weggebruiker te vaak wordt gewaarschuwd of te lang moet wachten, werken de maatregelen averechts. Bij de drie dodelijke verkeersongevallen op de spoorwegovergang op de Nassaustraat in Venlo hadden twee verongelukte fietsers het rode sein genegeerd. Spoorbeheerde Prorail heeft in reactie op deze ongevallen de wachttijd voor een rood sein verlaagd van tweeënhalve minuut naar één minuut. Prorail houdt momenteel een landelijk onderzoek naar de wachttijden bij overwegen. Veel ongelukken hebben namelijk te maken met ongeduld, zegt een woordvoerder.

Onderzoek van de Volkskrant wijst uit dat her en der in Nederland de afgelopen jaren drie of meer verkeersdoden vielen op één plaats. In Veghel heeft Bart de Groot zijn portie wel gehad: vier doden vielen er voor zijn huis. Hoe kan het dat de overheid op zo’n plek niet direct ingrijpt?

 
 
Bron: volkskrant.nl
 
  21-11-2013  


|

FlitsKaart