Grondlegger Tele Atlas: Files in 2008 al opgelost





 

VUGHT – De files op de Nederlandse snelwegen rijzen de pan uit, zo blijkt elke week weer uit cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Nu Nederland steeds vaker vaststaat en daardoor als vestigingsland onaantrekkelijker wordt voor bedrijven, is het volgens oprichter Tom van Rijn van de beursgenoteerde digitale kaartenmaker Tele Atlas hoog tijd voor drastische maatregelen. Hij heeft naar eigen zeggen een revolutionair plan bedacht waardoor de files al in 2008 verdwenen kunnen zijn.



Van Rijn (70) heeft voor zijn plan speciaal de website www.nederlandfilevrij.com in de lucht gebracht. Maatregelen als gebruikmaken van de vluchtstrook als automobilisten in de file staan bij een afslag, zoals minister Peijs (Verkeer) voorstelt, vindt hij geen oplossing voor het fileleed.



Van Rijn erkent dat zijn initiatief veel vraagt van automobilisten, in ruil voor de vrijheid voortaan overal te kunnen doorrijden. Zijn plan gaat ervan uit dat bezitters van een personenauto zich op werkdagen alleen om de dag op A-snelwegen mogen begeven, afhankelijk van de eerste twee cijfers op hun kentekenplaat. Wie toch elke dag de weg op moet, bijvoorbeeld voor zijn werk, betaalt daarvoor €12,50 per dag of €1200 per jaar.


De zakenman uit het Brabantse Vught heeft becijferd dat de verkeersdrukte met ruim 20% zal verminderen als iedereen slechts twee á drie werkdagen per week de drukke A-wegen op mag. „Je kunt dat vergelijken met de situatie op de weg tijdens vakanties. Iedereen kan dan doorrijden.”


Hij schat dat de invoering van zijn plan minder dan €100 miljoen kost. Dat is vele malen minder dan de ruim €3 miljard die is gemoeid met de invoering van de kilometerheffing, waarover het volgende kabinet pas een besluit zal nemen. „Voor het rekeningrijden wil men zeven miljoen digitale kastjes in alle auto’s laten installeren. Philips zal daar als leverancier van de kastjes blij mee zijn, maar dat maakt dat project wel gigantisch complex en duur.”


Dat zijn fileplan vele malen goedkoper uitpakt, komt volgens Van Rijn omdat hij slechts bij 1300 verkeersknelpunten registratieapparatuur wil ophangen, bestaande uit een digitale camera, een computer met nummerplaatherkenningssoftware en een umts-verbindingskaart. Het is de bedoeling dat als er een automobilist langs zo’n registratiepunt rijdt op een dag, dat die wordt verondersteld om niet op A-wegen te komen, deze chauffeur automatisch een rekening thuis ontvangt via het Centraal Justitieel Incasso Bureau.



„De technologie is simpel en voorhanden. Ook het incassosysteem bestaat al. Het enige dat we hoeven te doen is 1300 afritten van snelwegen voorzien van een registratiekast.”


Uit de berekeningen van Van Rijn blijkt bovendien dat de opbrengsten uit ontheffingen voor het rijden op ’verboden’ dagen veel hoger zullen uitvallen dan de invoeringskosten van het systeem. Hij benadrukt dat het overtollige geld niet in de staatskas moet verdwijnen, maar als beloning dient te worden verstrekt aan automobilisten die het hele jaar niet op A-wegen hebben gereden op dagen dat zij er niet mochten komen. Een dergelijke bonus kan volgens hem oplopen tot ruim •400 per automobilist.


Een soortgelijk systeem als dat van Van Rijn is al in Singapore ingevoerd. In die Aziatische stadsstaat moeten automobilisten om de dag hun voertuig laten staan. De voormalig Tele Atlas-baas vindt dat echter te rigoureus. „In Singapore geldt dat voor het hele wegennet. Mijn plan beperkt zich hier tot het A-wegennet. Dat betekent dat burgers nog steeds van regionale N-wegen en alle overige wegen en straten gebruik kunnen maken.”


Hoewel de Vughtenaar zijn plannen met trots uit de doeken doet, erkent hij dat het moeilijk zal zijn er in politiek Den Haag draagvlak voor te vinden. „Maar ik wil hiermee in ieder geval de discussie over het fileprobleem nieuw leven inblazen.”



Op www.nederlandfilevrij.com kan je stemmen.

 
 
Bron: De Telegraaf (abonnee gedeelte)
 
  4-10-2006  


|

FlitsKaart