Harde verkeersactie Duitsland helpt





 

Een schokkende verkeerscampagne in Duitsland, waarbij levensgrote overlijdensberichten naast snelwegen staan, lijkt effect te hebben. Mede door invloed van de emotionele beelden, vooral gericht op jonge automobilisten, daalt het aantal verkeersdoden en -gewonden.

De campagne Runter vom Gas (Voet van het gas), die ook voorziet in radio- en tv-spots, wordt binnenkort uitgebreid met korte films. Een ervan zal in het voorprogramma van een grote bioscoopketen te zien zijn. ,,Vooral jonge automobilisten lopen gevaar in het verkeer,’’ verklaart minister Wolfgang Tiefensee van verkeer. ,,Wij willen juist die groep gevoelig maken voor verantwoordelijk verkeersgedrag.’’

Jaarlijks sterven er in Duitsland circa 5.000 mensen als gevolg van een verkeersongeluk, ruim 400.000 mensen raken gewond. Circa een derde van de ongevallen is het gevolg van te hard rijden. Op de metersgrote overlijdensberichten langs snel- en provinciale wegen staan vrolijk lachende mensen. Een korte tekst geeft aan wat er gebeurde: ,,Gabi, Frank, Mia en Max T. wilden snel naar huis.’’ Onder de vier lachende hoofden van Ralf, Alex, Lea en Felix L. staat: ’Te snel op een natte rijbaan’.

De campagne baseert zich op waargebeurde ongelukken, maar er worden geen echte slachtoffers getoond. Het zijn foto’s van buitenlandse fotomodellen, die niet in Duitsland wonen. Het campagneteam, waartoe het ministerie van Verkeer hoort, voerde eerst ’intensieve gesprekken’ met slachtoffers, familieleden, reddingswerkers, artsen, politieagenten en geestelijken.

Het doel van Runter vom Gas is niet om de snelheid te beperken of om automobilisten te kapittelen die harder rijden dan de adviessnelheid van 130 kilometer per uur. De campagne appelleert aan de eigen verantwoordelijkheid van de verkeersdeelnemer. Tijdsdruk of even niet opletten verleiden vaak tot harder rijden. ’Je picknickt niet in een omheind gebied voor leeuwen. Waarom rijd je zo hard? luidt de prikkelende tekst van een radiospot. Ook worden het donker en de gevolgen van het weer vaak verkeerd ingeschat.

De jongste cijfers van het Duitse centraal bureau voor de statistiek laten zien dat het aantal slachtoffers afneemt. In augustus 2008 daalde, in vergelijking met een maand eerder, het aantal ongelukken met 5,5 procent tot 179.700. Stierven in augustus vorig jaar 461 mensen, dit jaar gaat het om 407 doden (- 12 procent). Augustus 2008 is nu de zesde opeenvolgende maand met minder doden en gewonden. De campagne startte in maart 2008 en zal tot eind 2009 duren.

De deelstaat Nedersaksen doet er nog een schepje bovenop en liet langs de A2 naar Berlijn in totaal 50 enorme kruisen plaatsen. En aan bruggen over snelwegen werden 22 spandoeken bevestigd waarop in het Duits, Pools en ook in het Engels staat: ’No! Come home.


 
 
Bron: AD
 
  31-10-2008  


|

FlitsKaart