Harder rijden in 80 km-zone





 

DEN HAAG - Automobilisten moeten zich op de omstreden 80 kilometer-zones rond de vier grote steden niet krampachtig aan de maximumsnelheid houden. Af en toe een tikkeltje te hard rijden kan juist goed zijn voor de doorstroming, stelt verkeersofficier Koos Spee.



Automobilisten rijden nu volgens hem vaak te langzaam, waardoor het verkeer onnodig vaststaat. Spee: ,,Veel mensen zijn bang dat de trajectcontrole hen meteen op de bon slingert. Maar een bon heb je pas als je teller op het hele stuk gemiddeld op 90 staat.’’



Extra gas geven om iemand in te halen, hoeft dan ook geen probleem te zijn, aldus Spee. ,,Integendeel. Zeker als je daarna weer wat zachter rijdt, is er niks aan de hand.’’



Spee reageert met zijn uitlatingen op het fileleed in de 80 kilometer-zones. Vooral bij Den Haag, maar ook rond Rotterdam en Utrecht zijn de files langer geworden sinds de maximumsnelheid omlaag is gegaan.



Spee drukt automobilisten op het hart niet in de stress te schieten zodra hun kilometerteller de 80 passeert.



,,Die is altijd te hoog afgesteld. Als er 90 staat, rijd je eigenlijk 87. Bovendien hanteren we een marge van drie kilometer; zo kom je uit op 84 en daar ligt de lat voor een bekeuring.’’



Spee voelt er echter niks voor om voor het verkeer dat Den Haag via de A12 verlaat de trajectcontrole af te schaffen. Dat plan van minister Peijs (Verkeer) verwijst hij naar de prullenbak. Bij trajectcontrole hangen op verschillende punten langs de weg camera’s, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met de beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid.



In Nederland zijn 14 trajectcontrolesystemen actief, onder meer op de 80 kilometer-zones rond de vier grote steden.





Nog jaren trajectcontroles




DEN HAAG - Automobilisten die Den Haag uit rijden, gaan ook in de toekomst automatisch op de bon als zij de maximumsnelheid
Verkeersofficier van justitie Koos Spee weigert te stoppen met de trajectcontrole op de 80 kilometer-zone, zoals minister Peijs (Verkeer) had voorgesteld. ,,Er is er maar een die daar over gaat, en dat ben ik,’’ zegt officier Spee.



Peijs hoopte met de maatregel de extra lange files bij Den Haag aan te pakken. Zonder trajectcontrole zouden automobilisten minder bang zijn voor een boete en wat rustiger op de rem trappen. Het verkeer rijdt dan niet onnodig langzaam en stroomt beter door.



Spee geeft toe dat veel automobilisten zich krampachtig aan de maximumsnelheid houden, maar het gaat hem veel te ver bij Den Haag te stoppen met de trajectcontrole. ,,Aan mij is inderdaad gevraagd of de apparatuur daar weg kan.’’ Spee heeft het ministerie gevraagd of het de bedoeling was dat er weer harder werd gereden. Maar dat was niet het geval: de maximumsnelheid moest 80 blijven. ,,Toen heb ik gezegd: dan gaan we ook door met de trajectcontrole,’’ aldus Spee. ,,Als je wilt voorkomen dat mensen veel te hard rijden, moet je wel handhaven.’’ Een woordvoerder van Peijs bevestigt dat de minister wikt, maar het Openbaar Ministerie beschikt. ,,Het ministerie heeft alleen de mogelijkheid verkend eraan te sleutelen.’’



De 80 kilometer-zones moeten de luchtvervuiling rond de grote steden terugdringen. Vooral in Den Haag, maar ook in Rotterdam, zijn de files echter explosief gegroeid. Op aandringen van de Tweede Kamer heeft Peijs daarom eerder al geprobeerd de maximumsnelheid op het traject vanuit Den Haag te verhogen naar 100. Omdat die procedure twee jaar vergt, gaat ook dat plan voorlopig niet door.



,,Mallotig,’’ noemde de VVD de gang van zaken onlangs. Het CDA vindt dat het ‘absurd lang’ duurt voordat de problemen kunnen worden aangepakt. Ook rond de andere grote steden blijven de 80 kilometer-zones de komende jaren in stand.



Algemeen Dagblad

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  10-3-2006  


|

FlitsKaart