Hardere aanpak rijden onder invloed





 

Beginnende automobilisten moeten mogelijk vanaf volgend jaar al een cursus op eigen kosten volgen als ze met 0,5 promille - twee of drie biertjes of wijntjes - in hun bloed worden betrapt. De grens ligt nu op 0,8 promille.

Verkeersminister Camiel Eurlings zegde dat dinsdag toe aan de Tweede Kamer. Een voorstel van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe, een partijgenoot, voor een norm van 0,2 promille ofwel één bierje of wijntje, zag hij niet zitten. Dat zou een toevloed van jaarlijks 600.000 cursisten betekenen. Eurlings betwijfelt bovendien het effect. „Een maatregel moet wel behapbaar zijn, en verantwoord. Een norm van 0,5 is reëler.”

Eurlings wil ook volgend jaar beginnen met vrijwillige experimenten met het alcoholslot. Het gaat om een persoonlijk blaasapparaat voor onverbeterlijke autorijders dat de auto blokkeert bij een te hoog promillage.

Eurlings kondigde eerder aan dat hij het slot sneller wil invoeren, in 2008 in plaats van het voorziene jaar 2009. Het experiment op vrijwillige basis is volgens hem bedoeld om ervaring op te doen en mag de versnelde invoering van het alcoholslot niet in de wielen rijden.

Het CDA eiste ook een snellere invoering van een drugstest in het verkeer. In de VS, Duitsland en binnenkort Polen wordt daarmee gewerkt, aldus De Rouwe. Volgens Eurlings is die test echter niet betrouwbaar: 20 procent van de betrapten blijkt onschuldig. Hij verkiest het Europese onderzoek af te wachten, dat nog twee jaar vergt, maar beloofde aan te dringen op spoed.

Er kwam in het overleg een waaier aan maatregelen aan de orde om de verkeersveiligheid, die in Nederland op een hoog peil staat, nog verder te verbeteren. Eurlings komt dit najaar met een strategisch plan.

Zo wil de PvdA al volgend jaar een experiment om 17-jarigen een tijdelijk rijbewijs te laten halen. Die jongeren zouden een jaar lang begeleid door een oudere bestuurder ervaring kunnen opdoen voor ze het definitieve rijbewijs krijgen. In Duitsland en Zweden blijkt die aanpak te werken, stelde fractiewoordvoerster Lia Roefs.

Eurlings liet nog weten dat alle nieuwe personenwagens binnenkort standaard worden voorzien van een zogenoemd veiligheidshamertje. Daarmee kunnen in noodsituaties ramen worden ingeslagen en veiligheidsriemen doorgesneden.

De branchevereniging RAI heeft dat toegezegd. Jaarlijks verliezen nog altijd zo'n vijftig mensen het leven als een auto te water raakt. Het watervast maken van de moderne elektronica aan boord van auto's is echter niet gemakkelijk. De deurvergrendeling weigert door kortsluiting nogal eens dienst.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  6-6-2007  


|

FlitsKaart