Hardrijder in linkerbaan minder vaak geflitst





 

Met de toename van het aantal rijstroken op de Nederlandse snelwegen neemt de kans om te worden geflitst af. Hardrijders in de linkerrijbaan ontkomen vaker aan een bon omdat ze door ander verkeer worden afgeschermd voor radarcontroles. Dat meldt het AD vandaag.

Dat strookt niet met de doelstelling en het rechtvaardigheidsgevoel, erkent woordvoerder Ernst Koelman van het Openbaar Ministerie. Hij bestrijdt dat de linkerbaan bij de politie buiten beeld is, maar erkent dat de constatering van de afnemende pakkans 'statistisch juist is'. Harde cijfers zijn er niet. Bekeuringen worden niet per rijstrook geadministreerd.

Andere technieken
Er wordt inmiddels wel gestudeerd op andere technieken voor snelheidscontrole, bijvoorbeeld meer van bovenaf. "Maar die zijn niet overmorgen beschikbaar", zegt Koelman. Plaatsing van de radarapparatuur in de middenberm is vanwege de veiligheid van de politiemensen vaak geen optie, voegt hij eraan toe.

Laserguns
Woordvoerder Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) zegt dat ook wel vanuit de middenberm wordt gecontroleerd. Dat is echter lang niet overal mogelijk. Ook zet het KLPD laserguns en onopvallende surveillancewagens in om ook de linker rijstroken in de gaten te houden.

Samenwerken
Voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee herkent het probleem. "Bij vijf rijstroken is het lastig de meest linkse te pakken. Bij drie gaat het nog wel. Ik heb al eerder gezegd dat de politie en Rijkswaterstaat meer moeten samenwerken en bij reconstructies van wegen rekening moeten houden met de controletechnieken. Je zou in portalen een voorziening kunnen inbouwen waar je gemakkelijk voor een halve dag camera's in kunt hangen."

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  25-1-2012  


|

FlitsKaart