Hardrijder kan niet ontsnappen





 

DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie voert in 2004 de inspanningen om snelheidsovertreders aan te pakken fors op. Het aantal onopvallende surveillancewagens wordt verdubbeld en op zes plekken wordt trajectcontrole ingevoerd.

Trajectcontrole wordt dit jaar onder meer van kracht op de A2 (Utrecht-Amsterdam) tussen Maarssen en Breukelen en op de A12 (Utrecht-Den Haag) tussen De Meern en Woerden. Wanneer de systemen precies in werking worden gesteld is nog niet bekend.

Volgens landelijk verkeersofficier van justitie K. Spee is voor locaties gekozen waar veel ongevallen plaatsvinden of waar grote milieu-effecten zijn te verwachten van een verlaging van de maximumsnelheid. Naast vijf vaste controleposten wordt dit jaar ook een mobiel systeem in bedrijf genomen, dat eerst in Flevoland zal worden ingezet.

Bij trajectcontrole wordt op twee punten het passerende verkeer op video vastgelegd, waarna de computer de gemiddelde snelheid van elk voertuig berekent. Is deze te hoog, dan worden de kentekengegevens en de gemeten snelheid automatisch doorgestuurd naar het justitieel incassobureau. Volgens Justitie is de pakkans met dit systeem 100 procent.

Op de A2 werd in 1997 bij wijze van proef ook al met dit systeem gecontroleerd. Ondanks positieve ervaringen moest dit experiment door geldgebrek worden gestopt.

Het aantal politieauto’s dat is uitgerust met videoapparatuur zal met twaalf stuks worden verhoogd, een verdubbeling van het huidige aantal. Al sinds 2000 dringt Spee erop aan dat alle 25 politieregio’s hun eigen videowagen krijgen.

 
 
Bron: Bron:  Utrechts nieuwsblad
 
  1-5-2004  


|

FlitsKaart