Het puntenrijbewijs wordt geldverspilling





 

De invoering van een puntenrijbewijs in Nederland is zinloos. De verkeersveiligheid gaat er nauwelijks op vooruit, terwijl het geld kost om van iedere bestuurder het verkeersverleden te registreren.

Dit stellen de ANWB en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Op dit moment werken de ministeries van Veiligheid en van Infrastructuur en Milieu aan een plan om een puntenrijbewijs in te voeren. De automobilist die vaker dan één keer een ernstige verkeersovertreding maakt, zou volgens dit plan voor een bepaalde periode zijn rijbewijs verliezen.

Het Openbaar Ministerie adviseerde onlangs het kabinet zo’n rijbewijs in te voeren. In veel andere Europese landen bestaat een dergelijk systeem al. Maar volgens onderzoeken van de SWOV leidt zo’n rijbewijs tot schijnveiligheid. Alleen kort nadat het systeem is ingevoerd, rijden chauffeurs voorzichtiger, daarna ebt het weg. In Italië werkt het wel, maar dat is omdat tegelijk met de invoering de verkeerscontrole werd verscherpt. Als in Nederland de pakkans niet verhoogt, dan zal een puntenrijbewijs geen verbetering brengen, zo stelt de SWOV.

Hufters

Volgens Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB, is het systeem zonde van het geld. ’Je bouwt een heel registratiesysteem op, enkel om de hufters te pakken’, zegt hij. ’Maar stel dat je het rijbewijs van zo iemand afpakt, wedden dat hij dan toch binnen twee weken weer achter het stuur zit? Ze trekken zich er namelijk niets van aan. Stop het geld niet in een puntensysteem, maar in meer verkeerscontrole.’

Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe het Nederlandse puntenrijbewijs eruit kan komen te zien. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan nog niet ingaan op de plannen.

Puntenrijbewijs

Voor beginnende bestuurders heeft Nederland al sinds 2002 een puntenrijbewijs. Dat houdt in dat bestuurders minder alcohol in hun bloed mogen hebben, en dat ze na drie zware overtredingen hun rijbewijs verliezen. Ze krijgen strafpunten voor bijvoorbeeld bumperkleven, een zwaar ongeval veroorzaken of meer dan 30 kilometer per uur te hard rijden.

Volgens het SWOV leidde dit tot nu toe niet tot minder ongevallen.

 
 
Bron: FD
 
  4-11-2011  


|

FlitsKaart