Honderden hardrijders gepakt op A1





 

DEN HAAG - Het project ‘Slim Rijden, Files Vermijden‘ op de A1 tussen Beekbergen en Deventer-Oost heeft in de eerste week 351 processen-verbaal opgeleverd wegens te snel rijden.



Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft dit gisteren bekend gemaakt. Het experiment dat op 4 september werd gestart, is onlangs aangepast omdat de files langer werden in plaats van korter.



‘Veel automobilisten dachten dat we met het project een grote hoeveelheid processen-verbaal zouden scoren. Maar dat valt dus reuze mee. De mensen rijden netjes‘, aldus KLPD-woordvoerder John Bennink. Hij benadrukt dat het drie miljoen euro kostende project vooral draait om bestrijding van files en niet om bekeuren van hardrijders.



Bij dreigende stagnatie verschijnen op borden boven de weg maximumsnelheden die lager zijn dan gewoonlijk. Camera‘s registreren de snelheid op het traject. Hardrijders hebben daarbij een pakkans van honderd procent.



Bennink zegt dat het verkeer langer doorstroomt als automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden. Weggebruikers kunnen dan rustig in- en uitvoegen zodat een grote veroorzaker van files verdwijnt.



Op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag is bij Overschie in mei een vergelijkbaar project gestart. Daar zijn bij de start veel hardrijders betrapt. Bennink sluit niet uit dat dit waarschuwingseffect heeft geleid tot een gering aantal processen-verbaal op de A1.



KINDERZIEKTEN



De politiewoordvoerder geeft toe dat er ‘kinderziekten‘ waren op de A1. In het begin was de lengte van de avondfiles tussen knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost toegenomen. Volgens hem werd dat veroorzaakt door verkeersongevallen die niets met het experiment te maken hadden. Maar het systeem schoot tekort als het verkeersaanbod te groot was. Het voorste deel van de file werd niet snel genoeg opgelost. Daarom is het computergestuurde systeem nu zo afgesteld dat de auto‘s voorin de file eerder op snelheid kunnen komen. Dat kan door een hogere snelheidsaanduiding op de borden.

 
 
Bron: Deventer Dagblad
 
  27-9-2002  


|

FlitsKaart