Hoofdcommissaris politie Flevoland Pier Eringa vertrekt met duidelijke boodschap ’Weg met onbenullige boetes!’





 

LELYSTAD, zaterdag, 29-04-2006


,,Politiemensen moeten niet zo veel bekeuringen geven voor lullige overtredingen. Er gebeuren genoeg echte zaken waar boetes voor kunnen worden uitgedeeld. Agenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de klantvriendelijkheid van medewerkers in Disneyparken…”


Aan het woord is niet één van de vele lezers die klagen omdat zij op de bon zijn geslingerd voor een snelheidsovertreding van drie kilometer. Nee, de man die vindt dat de politie coulant moet worden is de hoogste baas van het politiekorps Flevoland. Pier Eringa (44) is een kleurrijk man en waarschijnlijk de enige hoofdcommissaris die zelf nog nachtdiensten meedraait en zijn wapen mag dragen omdat hij gewoon de schietlessen volgt.


Hij heeft het echter wel weer gezien bij de politie en vertrekt binnenkort naar Nijmegen, waar hij gemeentesecretaris wordt. „Dat klinkt vreemd en stoffig, maar dat is het niet. Ik wil in het publieke domein werken en of dat nou bij de politie, een krant of een gemeente is, maakt mij niets uit”, aldus de politiebaas, die volgende maand afzwaait. Voordat Eringa vertrekt laat hij een duidelijke boodschap achter. „De politie moet meer het gevoel geven dat zij naast de burger staat. En dat bereik je niet door talloze onbenulligheden te bestraffen met boetes. Er moet worden opgetreden, maar met beleid. De mensen moeten vertrouwen hebben in en geen hekel hebben aan de politie. Dan krijg je ook alerte burgers die de politie goed kunnen helpen.”


Voordat Eringa in de twaalfde provincie aan de slag ging, werkte hij bij de Nederlandse Spoorwegen. „Toen ik daar wegging, beloofde ik dat ik als politieman van de Flevolijn een veilige spoorlijn zou maken en dat is gelukt. Voorheen kwamen er heel vaak incidenten voor en nu gebeurt er vrijwel niets meer.”


Eringa is trots op wat hij achterlaat. „We hebben vorig jaar met zestig agenten minder veel meer gepresteerd. Het aantal aangiften daalt, terwijl de bereidheid om aangifte te doen en het aantal inwoners van Flevoland juist stijgen. We zitten nu op ruim 380.000 inwoners in onze provincie die we met zo’n elfhonderd agenten bemannen.”


Binnenkort zal ook de jaarlijkse Nederlandse Politiemonitor bekend worden gemaakt. Eringa kan al verklappen dat Flevoland op nummer één staat wat klantvriendelijkheid betreft. En dat het niet gemakkelijk is om de burgers tevreden te krijgen, merkte Eringa onlangs zelf toen hij een avonddienst aan de telefoon draaide.


„Ik kreeg een klacht van een vrouw die vertelde dat de auto van de buurman lastig stond geparkeerd. Toen ik zei dat ze misschien eerst even met de buurman zelf moest praten, kreeg ik de wind van voren. Wie was ik dan wel niet om haar op te dragen naar de buurman te stappen. Dus belde ik zelf maar naar de buurman. Kreeg ik er weer van langs. Wie was ik dan wel niet om hem te bellen. Dat kon die buurvrouw toch zeker zelf wel…”


„We moeten onze klantvriendelijkheid verbeteren, want nog steeds gaan we vreselijk de fout in. Pas kreeg ik een brief van een 70-jarige man uit Den Haag die bij een verkeerscontrole door ons was bekeurd omdat hij geen geldige autopapieren bij zich had. Door zijn kinderen was hem aangeraden een kopietje van zijn kentekenbewijs mee te nemen, zodat het niet gestolen of verloren kon worden. Toen de man dat aan de agent vertelde, kende deze geen pardon en schreef een boete uit. Dan ben je als politieman natuurlijk fout bezig”, meent Eringa.


Nijmegen haalt met Eringa bepaald geen grijze muis binnen. „Ik hou van resultaatgericht werken. Was ook de eerste korpschef in ons land die een persoonlijk prestatiecontract aanging met de korpsbeheerder. Die uitdaging heb ik nodig om plezier in mijn werk te hebben. In Flevoland hebben we de zaak aardig op de rails gekregen en nu ga ik als gemeentesecretaris ook proberen dingen te veranderen. Nijmegen heeft me niet voor niets gevraagd hier te komen. Ze weten dat ze iemand in huis halen die zeer resultaatgericht is en service en dienstverlening hoog in het vaandel heeft staan. De komende drie jaar wil ik dat ook in Gelderland uitvoeren. De ambtenaren moeten vriendelijker, sneller, duidelijker en efficiënter gaan werken. Het imago van stroperig en saai moet plaatsmaken voor professioneel en klantvriendelijk. Ik heb goede hoop dat me dat gaat lukken…”

 
 
Bron: De Telegraaf (abonnee gedeelte)
 
  29-4-2006  


|

FlitsKaart