Hotspots A15 en A16 overspoeld door politie





 

Slechts een handjevol caravans zette de landelijke dienst verkeerspolitie gisteren aan de kant bij een verkeerscontrole, met als thema recreatieverkeer, op de A16 bij Hendrik- Ido-Ambacht.

Ze waren bovendien zo goed als allemaal in orde. Het bleek nog iets te vroeg in het seizoen om de parkeerplaats Sandelingen-West de aanblik te geven van een camping. Maar er komen zeker herkansingen deze zomer, zegt operationeel chef Anneke Hoencamp.

De controle werd bij gebrek aan caravans ‘verbreed’ naar andere aanhangwagens en algeheel rijgedrag. Ook dit leverde niet buitensporig veel bekeuringen op.

Een ander onderdeel van de controle was snelheid. Zo weinig caravans als er waren, zo veel hardrijders passeerden de radar tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht, waar de limiet 100 is: tussen twaalf en drie uur ’s middags gingen er 990 op de bon in de richting Breda, gemiddeld één per elf seconden.

Nog maar een decennium geleden sloeg de politie elke zomer weer alarm over de erbarmelijke staat waarin de gemiddelde Nederlandse ‘sleurhut’ de weg op ging.

Dat beeld is totaal veranderd, zegt Anneke Hoencamp van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) op de valreep van de zomervakantie 2008.

Hoencamp: ,,Je ziet het op de weg, je ziet het bij onze controles en ik zie het zelf ook op de camping: kampeerders gaan de laatste jaren met relatief nieuw en kwalitatief goed materiaal op vakantie.’’

Dit staat nog niet per se gelijk aan ‘veilig de weg op,’ voegt Hoencamp eraan toe. ,,De banden moeten goed én op spanning zijn. De manier van beladen beïnvloedt de veiligheid en de caravan moet ook goed aangekoppeld zijn. Rij- en kentekenbewijs moeten in orde zijn.’’

Op dat alles werd vandaag dan ook gelet tijdens de KLPD-verkeerscontrole op de A16 bij Hendrik- Ido-Ambacht, die eigenlijk iets te vroeg kwam. De motoragenten op de rijksweg moesten namelijk met een loepje zoeken naar caravans. De schoolvakantie is in de regio immers nog niet aangebroken.

Het thema verwaterde enigszins en de motoren brachten ook andere aanhangwagens mee de parkeerplaats op bij AC en McDonald’s. Er vielen wat bekeuringen voor losliggende lading, overbelading of een kapotte losbreekrem. Al met al niets schokkends.

Maakt niet uit, zegt Hoencamp: het gaat haar dezer dagen om het ‘uitstralen’ dat het KLPD aanwezig is op de weg, of dat nou voor een bekeuring, een opvoedend gesprek, een advies of een antwoord op een vraag is.

De controle van vandaag was onderdeel van de zogeheten ‘gerichte handhavingsactie A15-A16,’ die loopt van juni tot en met augustus.

De acties spelen zich af op en rond vier erg drukke en ongevalsgevoelige trajecten op de genoemde rijkswegen. Hoencamp: ,,Met de projectmatige controles willen we het gedrag van weggebruikers zodanig beïnvloeden dat we merkbaar minder ongelukken en minder files krijgen rond deze ‘hotspots’. Dat bereiken we mede door als verkeerspolitie goed zichtbaar te zijn, waardoor de pakkans hoger is en ook als hoger wordt ervaren. Onopvallende surveillances en snelheidscontroles gaan daarnaast gewoon door op deze trajecten.’’

De projectmatige aanpak komt er op neer dat zodra er mankracht over is binnen de verkeerspolitie, deze op heel korte termijn wordt samengevoegd tot een team zoals dat bij Hendrik-Ido-Ambacht actief was: in dit geval bestaande uit tien mensen van de units Breda en Waddinxveen, met opvallende auto’s en motoren. Zij bundelden de krachten met de mobiele radar en de videosurveillancewagen, die dagelijks actief zijn.

Met als gevolg dat het tussen knooppunt Ridderkerk en de afrit Zwijndrecht donderdag van circa elf tot vier uur wemelde van rondjes rijdende politiemensen. Hoencamp: ,,We hebben deze actie één dag van tevoren georganiseerd en zo zullen we dat deze zomer minstens eenmaal per week doen. Met deze werkwijze maken we ons zichtbaarder. We hopen dat aan het eind van de zomer al effect merkbaar is in het verkeersbeeld en het aantal ongevallen.’’ Voor wie nog met de caravan weggaat: het thema recreatie komt opnieuw aan bod, zegt Hoencamp.

De gedeelten van de A16 en A15 in Zuid-Holland die deze zomer speciale aandacht van de landelijke verkeerspolitie krijgen, zijn de A16 tussen de N3/afrit ’s-Gravendeel en Klaverpolder (Moerdijk); de A16 bij de Van Brienenoordbrug; de A15 bij de Botlektunnel; en de A15 tussen Charlois en IJsselmonde.

Dit zijn volgens Anneke Hoencamp weggedeelten met een groot ongevals- en filerisico, waar op elk traject een specifieke, voornaamste oorzaak voor is.

Op de A16 onder Dordrecht is dat vooral het van rijstrook wisselen en bij de Van Brienenoord plotse filevorming bij afritten en gebrek aan een vluchtstrook. Behalve op snelheid, grove overtredingen en eventuele ad-hoc thema’s (zoals gisteren caravans) let de politie met name op het gedrag dat op elk van de trajecten ongevallen veroorzaakt. Over deze risico’s wordt ook voorlichting gegeven op tekstkarren. Doel van de zomeractie is 20 procent minder ongevallen, 5 procent minder files en 10 procent minder hardrijders. Er is géén ‘target’ voor het aantal uit te schrijven bonnen, bezweert Hoencamp.

 
 
Bron: AD
 
  7-4-2008  


|

FlitsKaart