Iedereen mag weten waar en hoe we op snelheid controleren





 

Automobilisten zien met regelmaat politie op dezelfde weg controleren op snelheid. Onderlangs bij hogeschool ArtEZ is zo'n plek.

Van toeval is geen sprake, het herhaaldelijk controleren van dezelfde wegen heeft een doel. Bang om zijn werkwijze prijs te geven, is Anton Luiten niet. De teamleider van het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Gelderland-Midden speelt gerust open kaart: 'Iedereen mag weten waar en hoe we op snelheid controleren. Dan gaan mensen langzamer rijden en dat is precies wat we willen bereiken.'

Gaspedaal
Als mensen klagen dat de politie steeds weer op dezelfde weg controleert, is Luitens opzet geslaagd. "Als je op een weg elke dag opvallend controleert gaan automobilisten minder hard rijden." Na afronding van de controle, wil dat niet zeggen dat het gaspedaal weer een tijdje 'veilig' kan worden ingetrapt. Luiten: "Wijkagenten of teams kunnen zelf controleren als dat nodig blijkt of ons inseinen."

Doden
De wegen waar wordt gecontroleerd worden gekozen aan de hand van het aantal aanrijdingen, gewonden en doden, op advies van verkeerskundigen en wegbeheerders en op basis van gegevens van meetlussen die de gemiddelde snelheid meten. In Arnhem wordt te hard gereden op de IJsseloordweg, 's-avonds op Onderlangs, op de Westervoortsedijk en op de Apeldoornseweg.

Kritiek
De eeuwige kritiek dat mensen een boete krijgen voor 'maar een paar kilometer te hard', verwerpt Luiten: "De grens moet toch ergens liggen? Eerst gaat er nog een correctie vanaf. Daarnaast staan de meeste snelheidsmeters ruim afgesteld. Je rijdt dus al een fors stuk te hard voordat je een boete krijgt."

Bonnenquota
Dan is er natuurlijk de kritiek dat de politie alleen is geïnteresseerd in het innen van geld, het halen van bonnenquota. "We rijden met z'n allen zo hard mogelijk als de politie het maar niet ziet? Ik zie veiligheid liever als iets van ons samen. Jij, je moeder, vrouw en kind rijden toch ook over dezelfde weg?"

 
 
Bron: de Gelderlander
 
  15-2-2016  


|

FlitsKaart