|
EWIJK - Op de snelweg A50 wordt komend najaar het verkeer zeer intensief gecontroleerd. Snelwegpolitie KLPD gaat in september en oktober dagelijks tussen Renkum en Oss op pad om zowel te hoge snelheden als a-sociaal rijgedrag aan te pakken.
Het KLPD zoekt een paar keer per jaar een specifiek stuk snelweg in Nederland uit en haalt gedurende twee maanden zo'n beetje alles uit de kast te halen om het aantal verkeersovertredingen fors terug te dringen. Medio vorig jaar werd de actie op de A15 tussen de knooppunten Valburg en Deil uitgevoerd. En momenteel is - tot en met eind april - de A12 tussen Veenendaal en het noordelijk van Arnhem gelegen Knooppunt Waterberg aan de beurt.
De intensieve aanpak moet zowel de veiligheid als het milieu als de doorstroming van het verkeer ten goede komen. In de praktijk streeft het KLPD er naar om dagelijks op vier locaties een radarcontrole op te bouwen.
Behalve de snelheidscontroles gaan in het najaar zowel opvallende als onopvallende surveillance-auto's nadrukkelijk op de A50 pendelen.
De onopvallende wagen is uitgerust met video, zodat de overtreder die langs de weg wordt stilgezet terstond kan zien hoe de rest van het verkeer tegen zijn of haar manoeuvres aankeek.
KLPD-projectleider Van Galen: "We letten vooral op de ergernissen-top-tien van weggebruikers." Daarin staan vooral onnodig links rijden, bumperkleven, snijden, veel te hard rijden en verkeerde verlichting voeren. Volgens het KLPD heeft deze methode goede effecten: het aantal overtredingen loopt doorgaans fors terug. Dat lukte vorig jaar mei en juni overigens niet bij eenzelfde intensieve controle op het Betuwse deel van de A15.
Mede vanwege het grote aantal weggedeeltes waar voor de Betuweroute gewerkt wordt, bleven ook mét de radar veel automobilisten te hard rijden. Dat leverde destijds tienduizenden bekeuringen op.
|
|