Kabinet biedt heffing, maar niet minder files





 

Het kabinet maakt een historische vergissing door de kilometerheffing te zien als middel om de files te bestrijden.

Bloedlink, want daarmee hebben we wéér een nieuw excuus om minder asfalt aan te leggen dan nodig is. Alle reden dus om de kilometerheffing in de ijskast te zetten.

Als de kilometerheffing wordt ingevoerd (het kabinet wil in 2011 beginnen met het vrachtverkeer en in 2012 ook personenauto’s laten meedoen) betaal je straks voor elke kilometer die je op de Nederlandse wegen aflegt een bepaald bedrag. In ruil voor een heffing per kilometer worden de vaste lasten voor de automoblist, de luxe- en wegenbelasting, afgeschaft.

De heffing kan variëren naar plaats en tijd. Bijvoorbeeld: rijden in de spits op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag kost meer dan een rit midden op de dag op de A32 tussen Steenwijk en Heerenveen.

Door het rijden op drukke wegen in de spits duurder te maken, zo redeneert het kabinet, gaan mensen vanzelf de auto uit en hoef je dus minder asfalt aan te leggen. Deze redenering gaat om een aantal redenen niet op. Als de luxebelasting (de BPM die bij aanschaf moet worden betaald) verdwijnt, worden auto’s goedkoper. Dikke kans dus dat er straks meer auto’s worden verkocht. En die gaan natuurlijk kilometers draaien.

Ten tweede werkt prijsbeleid nauwelijks. In de zomer van 2005 was - net als nu - de benzineprijs hoger dan ooit. Maar er werd juist die maand meer getankt dan ooit. Ook door het ’kwartje van Kok’ is er geen kilometer minder gereden. Ten derde staan mensen niet voor hun lol in de file. Ze hebben de auto nodig om van huis naar hun werk te komen, of voor zakelijk gebruik. Als er geen goed alternatief is, kan de politiek hoog en laag springen, maar dan kúnnen de automobilisten hun auto gewoon niet uit, prijsprikkel of niet. Dan staan juist de werkende mensen straks nóg langer in de file voor nóg meer geld.

Voor zover een prijsprikkel al zou werken, dan werkt die ook omgekeerd. De helft van de automobilisten zou door de kilometerheffing minder gaan betalen dan nu. Maar waarom zouden zij dan niet meer gaan rijden? Bovendien is het altijd zo geweest dat hogere kosten voor woon-werkverkeer worden afgewenteld op werkgevers en de consument. Dag prijsprikkel!

Resultaat van dit alles: terwijl er geen kilometer minder wordt gereden is de kilometerheffing voor het kabinet het zoveelste excuus om minder asfalt aan te leggen. Vooral hardwerkende mensen lopen daardoor in de val. Juist zij staan dagelijks in de file. Ontsnappen kan alleen als er snel alternatieven komen of als er extra asfalt wordt aangelegd. Maar daar heeft dit kabinet het geld niet voor over.

Bovendien zit de aanleg van wegen totaal op slot. De politieke wil om dat slot eraf te halen ontbreekt. Wat dit kabinet mensen biedt is invoering van een kilometerheffing zonder oplossing van het fileprobleem.

De Tweede Kamer heeft aan de invoering harde eisen gesteld. Waar de ene automobilist méér gaat betalen omdat hij in de spits of heel veel rijdt, betaalt de ander minder. Maar per saldo zouden de kosten voor de automobilist niet mogen stijgen. Ten tweede: om het systeem te laten werken, moeten in alle auto’s kastjes worden ingebouwd en dient er een geweldige administratie te worden opgetuigd. Deze kosten zouden niet meer mogen bedragen dan 5 procent van de opbrengst. En ten derde: alle opbrengsten moeten rechtstreeks terugvloeien naar investeringen in infrastructuur.

Maar wat doet dit kabinet? In plaats van alvast te beginnen met verlaging van de vaste lasten, doet het kabinet er een flinke schep bovenop! Wie een niet zuinig geachte auto koopt, krijgt een lastenverhoging om de oren zonder dat hij er ook maar iets voor terugkrijgt. Niks kostenneutraal dus. De afspraak was ook om tegelijk met de invoering van de kilometerheffing extra asfalt aan te leggen. Maar het kabinet steekt geen cent extra in infrastructuur. Niet in asfalt, niet in het openbaar vervoer. Wél wordt de aanleg van tal van cruciale wegen almaar vertraagd.

Het kabinet moet daarom de kilometerheffing in de ijskast zetten. Laat minister Eurlings zich eerst concentreren op projecten die wél helpen tegen de files. Laat hij eerst de tientallen vastgelopen wegenprojecten weer vlot trekken en snel nieuwe beginnen.

De auteur (Paul de Krom) is Tweede Kamerlid voor de VVD en namens zijn fractie woordvoerder inzake het verkeersbeleid.

 
 
Bron: Eindhovens Dagblad
 
  2-7-2008  


|

FlitsKaart