Kabinet wil noodwet voor aanleg A74





 

Het kabinet opent frontaal de aanval op de slepende vertragingen bij de aanleg van wegen. Minister Eurlings (verkeer) komt nog voor de zomer met een noodwet waarmee hij alle procedures wil omzeilen. Eerste project wordt de A74 bij Venlo.

"Het moet nu afgelopen zijn", zei Eurlings na afloop van de ministerraad. "Altijd dat vertraagd, vertraagd, vertraagd. We nemen daarom de aanbevelingen van de commissie-Elverding voor 100 procent over."

Eurlings komt daarom op korte termijn met een speciale noodwet om de A74, die de A73 met het Duitse snelwegennet moet verbinden, snel te kunnen aanleggen. "Nog vóór de Floriade in 2012."

Om 22 wegverbredingen, die zijn vastgelopen op de luchtkwaliteit, vlot te trekken stuurt Eurlings nog voor deze zomer een nieuwe spoedwet wegverbreding richting Raad van State. Het kabinet kiest in die 22 gevallen niet meer voor de meest milieuvriendelijke variant, maar laat de weg simpelweg verbreden. Ook worden er geen tijdrovende modelberekeningen meer uitgevoerd. Alleen achteraf, als het asfalt er al ligt, wordt getoetst wat de eventuele gevolgen voor het milieu of geluidshinder zijn. "En dan kunnen we altijd nog een geluidswal aanleggen of extra milieumaatregelen nemen", zei Eurlings. "Het gaat er in eerste instantie om dat we de files oplossen. Dat heeft nu de hoogste prioriteit. We moeten af van die ellenlange procedures die slechts schijnzekerheid bieden."

Tussen de 22 wegverbredingen zitten de A12 (Woerden-Gouda), A2/A27 (Everdingen-Lunetten), A9 (Holendrecht-Diemen) en diverse stukken van de A1.

De nieuwe A4 Midden-Delfland valt niet onder de projecten die het kabinet via speciale wetgeving wil aanleggen. Volgens Eurlings gaat het bij deze weg sneller door de huidige procedures te doorlopen.

 
 
Bron: Cobouw, maandag 26 mei 2008
 
  27-5-2008  


|

FlitsKaart