Kilometerheffing binnen 3 jaar in zicht





 

DEN HAAG - De kilometerheffing, maandelijkse betaling per gereden kilometer, moet eerder worden ingevoerd als remedie tegen de langer wordende files in de Randstad. Dat zeggen de beoogde regeringspartijen PvdA en ChristenUnie, nu het bedrijfsleven heeft laten weten dat snellere realisatie heel goed mogelijk is.
Siemens, één van de belangrijkste aanbieders van het systeem, meent dat rekeningrijden in Nederland al binnen drie jaar operationeel kan zijn. Het huidige demissionaire kabinet gaat nog uit van invoering per 2012.

Volgens Bart Vuijk, bij Siemens verantwoordelijk voor het project rekeningrijden, is het mogelijk veel eerder van start te gaan. Vuijk: ‘De invoering kost hooguit drie jaar en dat is nog ruim gerekend’. De investering zou totaal 2,2 miljard euro bedragen. Daarna kost het systeem 400 miljoen per jaar, ofwel net geen zes procent van de verwachte jaaropbrengst.

De Tweede Kamer eiste eerder dat het systeem pas kan worden ingevoerd als de heffingskosten niet meer dan vijf procent bedragen. Daar zit het consortium onder leiding van Siemens nu dicht bij, constateren woordvoerders van PvdA en ChristenUnie.

Sharon Dijksma (PvdA): ‘De kabinetsformatie is nog te kort bezig om te zeggen dat de kilometerheffing in het regeerakkoord moet komen. Maar het is duidelijk dat dit een belangrijk punt is voor de PvdA. Via de kilometerheffing dwing je de mensen na te denken voordat ze de auto instappen.’

Kamerlid Ernst Cramer (ChristenUnie) stelt: ‘We moeten het systeem hoe dan ook snel invoeren.’ Onlangs werd bekend dat de filedruk in Nederland de afgelopen vijf jaar met een kwart is gestegen. Verbetering van situatie is niet in zicht, temeer omdat verbreding van snelwegen aanzienlijk duurder uitvalt dan eerder was voorzien. Door het gebruik van de snelwegen op drukke uren duurder te maken (via een variabele heffing) zouden bestaande wegen beter benut kunnen worden.

Het CDA houdt nog reserves. ‘Ik ben huiverig voor de kosten’, laat kamerlid Eddy van Hijum weten. ‘Tot nu toe kan geen enkele leverancier garanderen dat de kosten binnen de perken blijven, ook Siemens niet. Bovendien is kilometerheffing geen wondermiddel voor files’.

Van Hijum erkent wel dat de dichtslibbende wegen in de Randstad de discussie onder druk zetten.

 
 
Bron: De Stentor
 
  18-1-2007  


|

FlitsKaart