Klikkende kliko de wijken in





 

ZWOLLE - Flitspalen op de ring en de klikkende kliko in de Zwolse wijken. Dat was de afspraak. De palen staan er al een tijdje, de klikkende kliko is echter nog niet gesignaleerd in de wijken. Waar blijft die? Hans Broeks, hoofd van het team Verkeersveiligheid: "We zijn nu bezig te kijken welke wegen in aanmerking kunnen komen. Daarover overleggen we met de gemeente."



Dat overleg betekend niet dat de gemeente - onder druk gezet tijdens bijvoorbeeld een wijkplatform - bepaalt waar de kliko komt. "Wij prioriteren daar wel in", legt Broeks uit. "We kijken naar wegen waar zich ongevallen voordoen als gevolg van snelheid. We maken samen met het openbaar ministerie een analyse en op basis daarvan gaan we de handhavinglocaties vaststellen."



Het gaat de politie om "objectieve onveiligheid"."Als er geen objectieve onveiligheid is maar wel subjectief, dan is het aan de wegbeheerder om de klacht te behandelen. Als mensen in bijvoorbeeld Zwolle-Zuid klagen dat er te hard gereden wordt, moeten ze bij de gemeente zijn. Niet bij de politie. En wat ook niet moet gebeuren is dat wijkwethouders toezeggingen gaan doen dat de politie wel gaat controleren, want dat is gewoon niet aan de orde."



Wat ook niet aan de orde is, is dat de politie gaat controleren in 30-kilometer zones. Steeds meer wijken krijgen bij de entree een bordje dat aangeeft dat er maar 30 kilometer per uur gereden mag worden. De klacht van veel mensen is dat niemand zich daaraan houdt. Al snel wordt er dan om politietoezicht gevraagd. Volgens Broeks ligt dit vraagstuk bij de gemeente. De 'duurzame veilige' wijken dienen zo ingericht te worden dat er niet harder dan dertig gereden kan worden.



Omdat zo'n herinrichting ongelofelijk veel geld zou kosten, is een wijk ook al 'duurzaam veilig' als de knelpunten zijn aangepast. "Alleen is dit niet goed uitgelegd aan de bewoners, waardoor er geen begrip is", zegt Broeks. Overigens: de meeste mensen die te hard door de wijk rijden zijn mensen die in die wijk wonen. Geen geflits dus in de woonerven, wel langs de gebiedsontsluitingswegen.



Laatst was in het programma Blik op de Weg te horen hoe het korps IJsselland inmiddels landelijk een naam heeft opgebouwd met de camera in de vuilcontainer. Broeks kan er niet mee zitten. "We doen het doelmatig, projectmatig en onze doelstelling is om een ongevallenreductie te bewerkstellen. En niets anders. "Daarbij is 1986 peildatum: In 2010 moet het aantal ziekenhuisgewonden veertig procent lager zijn dan in dat jaar. Het aantal doden moet zelfs met vijftig procent verminderen."



"De politie is eigenlijk alleen maar een handhavinginstantie. Die ziet het geld van de bekeuringen helemaal niets terug", verwerpt hij de kritiek dat het geflits alleen maar is bedoeld als melkkoe. Het werkt. De laatste tien jaar is het aantal letselaanrijdingen en dodelijke ongelukken op de Zwolse ring aanzienlijk teruggedrongen. Het was te weinig om de doelstelling te halen, waarna besloten werd tot het plaatsen van de palen. De eerste resultaten lijken die beslissing te rechtvaardigen, al zijn er nog geen concrete cijfers over de periode sinds juni te overleggen.



Wil je minder verkeersdoden, dan moet je wat doen aan snelheid, alcohol, rijden door roodlicht en het niet dragen van gordels, legt Broeks uit. Zo'n minister Heinsbroek die foetert over een bon omdat hij twintig kilometer te hard rijdt, heeft 'gewoon geen materiekennis'. Het aantal verkeersdoden per jaar is te vergelijken met het neerstorten van drie Boeings met 350 passagiers. "Als dat gebeurt staat Nederland op zijn kop. Maar die duizenden verkeersdoden accepteren we gewoon. We zijn al 'BLIJ' als het volgend jaar 950 zijn", stelt hij cynisch vast.






Oversteken sinds flitspaal stuk veiliger



Anita Rijk, Louïs Hobelman en Nadia de Boer, alleen 17 jarige scholieren van het Deltion College, weten het zeker: het oversteken van de Zwartewaterallee ter hoogte van hun school is een stuk veiliger geworden sinds de flitspaal is geplaatst. "Eerder gebeurde het bijvoorbeeld nog wel dat een auto nog even versnelde omdat het stoplicht op groen stond. Dan moest je zelf versneld oversteken. Dat gebeurt niet meer", zegt Nadia de Boer.



"Ik ben blij met de palen."De flitspaal is op een plek gezet waar dagelijks tientallen scholieren oversteken, op weg naar met name de Edah aan de andere kant voor een broodje. De drie optiekscholieren zijn eensluidend in hun oordeel dat de paal de boel veiliger heeft gemaakt en zijn dus tevreden.



"Maar we hebben zelf dan ook geen rijbewijs. Ik heb weleens gezien dat die flitscontainer hier stond en zo vier, vijf keer achter elkaar flitste en die automobilisten balen natuurlijk behoorlijk", zegt Anita Rijk.



Cor Dijks, afdelingsdirecteur Deltion College, zegt zelf twee keer te zijn geflitst door de klikkende kliko. "Desondanks ben ik er een groot voorstander van. Het is hier vierbaans, dat nodigt uit tot hard rijden. Je rijdt al snel 58 kilometer per uur. Sinds ik geflitst ben, rij ik wel vijftig." Overigens weten drie leerlingen optiek noch de directeur zich een ongeluk te herinneren waarbij scholieren betrokken zijn geweest.

 
 
Bron: Bron:  Zwolsche Courant
 
  10-11-2002  


|

FlitsKaart