Koos Spee kraakt inhaalverbod vrachtwagens





 

Een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens heeft niets te maken met verkeersveiligheid.

Dat schrijft voormalig landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee donderdag op zijn weblog.

Niet de inhalende vrachtwagenchauffeurs, maar automobilisten die niet ver genoeg vooruitkijken zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg.

"Veel kiezers zien dat inhaalverbod wel zitten. Ik begrijp dat best, schrijft hij. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot opperde het inhaalverbod onlangs en kreeg daarvoor brede steun. Spee legt het probleem dus bij automobilisten.

Schuld automobilisten

"Ze komen met 120 of 130 kilometer per uur aanblazen en moeten ineens vol in de ankers omdat er een vrachtauto 'plotseling' gaat inhalen. Alles wat daar achter zit moet - omdat er vaak veel te weinig afstand wordt gehouden - ook vol in de remmen. Het geheel veroorzaakt een harmonica-effect naar achteren", schrijft Spee, die vindt dat vrachtwagenchauffeurs geen blaam treft.

Automobilisten jakkeren liever door en vinden het uitermate storend om zich te moeten inhouden. "Ja en de meeste kiezers van meneer Aptroot rijden toch in een personenauto!"

Verkeerde Baas schreef: Inhaalverbod vrachtauto's

Een algemeen inhaalverbod voor vrachtauto's heeft niets met de verkeersveiligheid te maken.

Onlangs pleitte Charlie Aptroot, 2e Kamerlid van de VVD voor een algeheel inhaalverbod van vrachtauto's. Dat zou de doorstroming en de verkeersveiligheid bevorderen.

Ik ben er stellig van overtuigd dat zijn uitspraken weinig met de verkeersveiligheid hebben te maken maar meer met politiek. Veel kiezers zien dat inhaalverbod wel zitten. Ik begrijp dat best, maar het zijn niet de vrachtautochauffeurs die voor gevaarlijke situaties zorgen.

Het probleem dat ontstaat is dat chauffeurs van personenauto's vaak onvoldoende vooruit kijken en te weinig anticiperen op een mogelijke inhaalmanoeuvre van een vrachtauto.

Ze komen met 120 of 130 km/h aanblazen en moeten ineens vol in de ankers omdat er een vrachtauto 'plotseling' gaat inhalen. Alles wat daar achter zit moet -omdat er vaak veel te weinig afstand wordt gehouden- ook vol in de remmen. Het geheel veroorzaakt een harmonica-effect naar achteren. Ja en dan krijg je een file. En is dat dan de schuld van de inhalende vrachtautochauffeur? Ik denk het niet.

Het is de ergernis die hier een rol speelt. De automobilist vind het uitermate storend dat hij zich moet in houden voor een vrachtauto, hij wil graag doorjakkeren. Op de verkeersacademie leerde ik al en dat gegeven staat nog steeds als feit op Wikipedia, dat een weg per tijdseenheid over een bepaalde afstand de grootste capaciteit heeft als iedereen een snelheid rijdt van 80 km/h. Dat komt ondermeer omdat bij die snelheid de noodzakelijke afstand tussen de voertuigen betrekkelijk gering is.

Vrachtauto's rijden tussen de 80 en de 90 km/h en als we allemaal, vooral in de spits, die snelheid zouden rijden dan zou de doorstroming veel beter zijn. Maar gevoelsmatig schiet dat voor de meeste personenautomobilisten niet op. Die jaagt liever door om vervolgens in de ankers te hangen en daarna in de file te gaan staan. Ja en de meeste kiezers van meneer Aptroot rijden toch in een personenauto!

 
 
Bron: NU.nl
 
  9-1-2011  


|

FlitsKaart