Medewerkers Rijkswaterstaat hebben LEF





 

Medewerkers van Rijkswaterstaat hebben sinds dinsdag LEF. Dit is een future center waar wordt geprobeerd de mensen van Rijkswaterstaat uit hun normale werkpatroon te halen en effectiever en te laten denken.
In een ruimte van drieduizend vierkante meter worden zintuigen en brein geprikkeld. In een ’energizer’ kan er even opnieuw worden opgeladen en in een ruimte met een werkplaatssfeer worden denkers letterlijk en figuurlijk aan het werk gezet.

Het centrum kostte ruim vijf miljoen euro. Cees Plug, directeur van LEF, weet zeker dat LEF gaat renderen. ,,In Nederland lijkt het fileprobleem onoplosbaar. We hebben echt nieuwe inzichten nodig om een oplossing te vinden. Door mensen achter hun bureau weg te halen en even helemaal anders dan anders te laten denken, hopen we tot creatieve ideeën te komen.’’

Ton Knoester is een van de mensen die de medewerkers van Rijskwaterstaat begeleidt in het future center. ,,Vaak is er een idee, maar weten we het zelf nog niet. Ik probeer de mensen te faciliteren in hun bewustwordingsproces.’’

Volgens Knoester staat het vast dat mensen die in staat zijn een verbinding te maken tussen hun gevoel en hun brein, grotere inzichten hebben en sneller kunnen beslissen. ,,Als je mensen uit een taaie situatie haalt en hun denken en voelen beïnvloedt, kun je een slag slaan in hun werkproces.’’

Knoester vindt dat Rijkswaterstaat lef heeft getoond door het centrum te openen. ,,Mensen ontwikkelen zich persoonlijk door op reis te gaan, een cursus te volgen of in therapie te gaan. Rijkswaterstaat haalt deze persoonlijke ontwikkeling voor de medewerkers naar het bedrijf.’’

De hoge kosten van LEF wuift Koester weg. ,,Als hier één idee zou ontstaan waar we een paar miljoen kunnen besparen, heeft het LEF zijn waarde ook in financieel opzicht bewezen.’’

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  9-10-2008  


|

FlitsKaart