Meer flitspalen en controles





 

De Achterhoekse politie zet meer flitspalen, laserguns, radarauto’s, motoren én alcohol-analyseapparatuur in. Met extra mensen en middelen, de komende jaren betaald door het ministerie van Justitie, wordt het autoverkeer op de N313, N318 en N319 in de Achterhoek gecontroleerd. De flitspalen zijn al besteld en worden waarschijnlijk dit najaar geplaatst.




WINTERSWIJK



Nu nog heeft de Achterhoek een aantal flitspalen langs de Twenteroute (N18) tussen Eibergen en Varsseveld. Een deel van die Gatsometers is door vandalisme voorlopig uitgeschakeld. Maar, helaas voor de hardrijders onder ons, die palen worden gerepareerd. Bovendien krijgt de Achterhoek nog meer van die camerapalen. ‘Negentien stuks, maar die zijn dan wel voor de hele regio. Daar zoeken we nog mooie plekjes voor’, zegt politiewoordvoerder R. Brummelkamp.



Brummelkamp wil niet horen dat die ‘flitsers’ slechts geldmachines zijn. ‘Het gaat niet om de processen-verbaal en niet om de aantallen. Nee, het gaat om de verkeersveiligheid’, aldus de politieman.



Desondanks weet Brummelkamp dat de komende maanden de bekeuringen ‘bij bosjes’ tegelijk zullen worden uitgeschreven op de N313 (tussen Aalten en de Duitse grens), de N318 (tussen Aalten en Winterswijk) en de N319 (de Rondweg bij Winterswijk en de weg tussen Winterswijk en de Duitse grens bij Oeding). Het doel is simpel: in 2010 moet het aantal doden met 30 procent zijn verminderd en het aantal gewonden met een kwart.



De actie wordt de komende maanden intensief gehouden op de N313, de N318 en de N319. Op die wegen vielen sinds 1993 negen doden en 183 ‘letselslachtoffers’. In 26 procent van de ongevallen is er sprake van letsel. De cijfers zijn voor de politie opvallend: het gewondencijfer is bijna het dubbele van het gemiddelde in de provincie Gelderland.



De totale materiële schade van die ongelukken is door de politie becijferd op 487.000.000 euro. Brummelkamp: ‘En dan heb ik het nog niet over het leed waarmee mensen worden geconfronteerd.’



Boodschap



De boodschap is volgens de politie helder: het aantal ongelukken op deze wegen, en de wegen die daarop direct aansluiten, moet omlaag. Daar zijn niet alleen de extra flistpalen voor, maar ook de extra controles. Die controle is de komende tijd flink intensief en dat zal verminderen. Maar, waarschuwt Brummelkamp, de aandacht blijft tot en met 2010 in stand.



De controles zijn opvallend, de automobilisten en andere weggebruikers worden gewaarschuwd. Maar er wordt ook onopvallend gecontroleerd op snelheid, het rijden onder invloed van alcohol, het rijden door rood licht, het niet gebruiken van de autogordel en het niet dragen van de helm door motorrijders en bromfietsers.



De controlerende agenten kunnen ook meteen laten zien hoe hoog de boetes zijn. Tien kilometer te hard bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld, kost 52 euro. Zestien kilometer te hard binnen de bebouwde komt op 63 euro. En het ‘kleven’ aan de achterbumper van een voorligger, levert een prent op van 132 euro.

 
 
Bron: Tubantia
 
  4-4-2002  


|

FlitsKaart