Milieuministers strenger voor auto’s





 

De milieuministers willen snel zuiniger en schonere auto’s. Ze overwegen de fabrikanten op te jagen met strenge normen. Dat bleek donderdag in Luxemburg bij een discussie tussen de milieuministers van de 25 EU-landen, onder voorzitterschap van staatssecretaris Van Geel (Milieu).



Het wegverkeer stoot nu een kwart van alle CO2 (kooldioxide) in Europa uit, door de verbranding van brandstoffen als benzine. "Hoezo kunnen de fabrikanten het gemiddeld verbruik niet verlagen van 5,3 naar 5,0 liter per honderd kilometer in 2010? Dat is toch maar een kleine stap!", foeterde de Duitse milieuminister Trittin. "Dat zou een brevet van onvermogen zijn!".



Zijn Zweedse collega Sommestad stelde voor meer milieuvriendelijker ethanol en koolzaadolie te laten mengen in gewone brandstof. Ze wil het maximum verhogen van 5 naar 10 procent per liter: dat moet flink wat diesel en benzine schelen. Haar Spaanse collega Narbona opperde zelfs om simpelweg zware en grote autotypes te verbieden: dat zijn immers de brandstofverslindende wagens.



Maar zuiniger motoren alleen zijn niet genoeg, vinden de ministers. Het blijkt momenteel onvoldoende om het groeiend aantal auto’s in Europa te compenseren. Het wegverkeer stoot momenteel zelfs meer broeikasgassen CO2 en NOx uit dan voorheen. Europees milieucommissaris Wallström bereidt daarom een nieuwe set emissie-eisen voor. De maximale uitstoot van CO2 zou omlaag moeten van 140 naar 120 gram per autokilometer. De emissie van NOx (stikstofoxide) is in het nieuwe dieseltype Euro-5 mogelijk 70 procent lager dan in het huidige type Euro-4.



Diesels mogen bovendien minder kleine roetdeeltjes uitstoten: die tasten nu de longen aan, waardoor elk jaar tienduizenden Europeanen eerder sterven dan nodig. Wallström zei dat landen ieder op eigen wijze het roetfilter mogen stimuleren.



Staatssecretaris Van Geel beet echter in het stof met een pleidooi voor stillere autobanden. De bewindsman had via de banden het verkeerslawaai willen verminderen. Maar in veel landen is verkeerslawaai geen probleem, vooral niet in dunbevolkte gebieden. De meeste ministers zeiden daarom geen haast te willen maken met scherpere geluidsnormen voor autobanden.

 
 
Bron: De Financiele Telegraaf
 
  15-10-2004  


|

FlitsKaart