Miljardenbesparing op spoor ten bate van asfalt (Update: VVD: op vijf wegen mag in elk geval niet worden bezuinigd)





 

Het spoor krijgt te maken met flinke bezuinigingen op een aantal treinprojecten. Zo worden miljarden bespaard die niet hoeven worden weggehaald bij asfaltprojecten, meldt De Telegraaf dinsdag. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil dit niet bevestigen en zegt dat evenredig wordt bezuinigd op spoor, wegen en vaarwegen.

Een van de spoorprojecten die volgens de krant sneuvelt, is het programma Hoogfrequent Spoor, dat als doel heeft op de drukste trajecten elke tien minuten een intercity of sprinter te laten rijden. Met het schrappen van dat project wordt 2,8 miljard euro vrijgemaakt.

Ook op de uitbreiding van de spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, een project waar 1,6 miljard euro voor is uitgetrokken, wordt mogelijk beknibbeld, meldt de krant. In het deel tussen Schiphol en Amsterdam zou wel worden geïnvesteerd.

De zegvrouw van het ministerie ontkent. "Er is nog niets besloten. Minister Schultz (VVD) gaat eerst alle projecten in kaart brengen, voordat we weten waarop wordt bezuinigd", licht de woordvoerder toe. "Er wordt evenredig gekort op wegen, spoor en vaarwegen."

Alleen de verbreding van de A27 aan de oostkant van Utrecht, de aanleg van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam en de aanleg van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS blijven buiten bereik van de bezuinigingen.

De Tweede Kamer behandelt dinsdag de begroting van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. In totaal moet tot en met 2028 voor ongeveer negen miljard op infrastructuur worden bezuinigd. De PvdA wilde dat met name op asfalt bezuinigd werd, de VVD op spoor.

VVD: op vijf wegen mag in elk geval niet worden bezuinigd

De VVD hecht groot belang aan het oplossen van knelpunten op een vijftal wegen. Die projecten mogen wat VVD-Kamerlid Ton Elias betreft niet ten koste gaan van de extra bezuiniging van 250 miljoen euro op het infrastructuurfonds.

De vijf prioriteiten zijn het doortrekken van de A15 naar de A12, de route Schiphol-Amsterdam-Almere (A1/A6/A9), de A13/A16, het knooppunt Hoevelaken (A28/A1) en het 'karrespoor van Twente' (N35 Nijverdal-Wierden. Daarnaast wil Elias zoals in het regeerakkoord is afgesproken dat de Blankenburgtunnel wordt aangelegd en schat hij in dat de kans op verbreding van de A27 bij Amelisweerd 99 procent is. Ook met korting op de budgetten horen deze projecten door te gaan, aldus Elias.

Bron: Het Parool

 
 
Bron: Nieuws.nl
 
  20-11-2012  


|

FlitsKaart