Minder doden door inhaalassistent





 

Het aantal verkeersdoden op tweebaanswegen kan aanzienlijk omlaag door voertuigen te voorzien van een inhaalassistent. „Dit systeem voorkomt dat waaghalzen inhalen als het eigenlijk niet veilig is en daarnaast kan het voorzichtige bestuurders helpen om langzamere voorliggers in te halen”, stelt TU Delft-promovenda Geertje Hegeman.

In Nederland komen jaarlijks zeker 25 mensen om het leven door mislukte inhaalmanoeuvres. De inhaalassistent maakt gebruik van zendapparatuur in auto’s, bijvoorbeeld een gps-zender. Boordcomputers berekenen of de tussenliggende afstand volstaat om veilig te kunnen passeren.

Volgens Hegeman kan het overigens nog wel een jaar of tien duren voordat de eerste inhaalassistent op de markt komt. Voor een goed werkend systeem is het noodzakelijk dat alle auto’s, motoren en vrachtwagens in Europa zijn voorzien van een „black box-systeem zoals we dat kennen van het vliegtuig”, aldus Hegeman. De ingenieur promoveert donderdag op het onderwerp.

De 30-jarige Haarlemse begon in 2003 met haar onderzoek en rondde het vorig jaar af. Ze onderzocht het inhaalgedrag van weggebruikers op de N305 in Flevoland en op de N255 in Zeeland, op trajecten met een inhaalverbod en op weggedeelten waar auto’s elkaar wel mogen passeren.

„We registreerden hoe vaak er werd ingehaald en of mensen zich houden aan het inhaalverbod”, aldus Hegeman. „Zo kwamen we erachter dat een kwart van de mensen die wel eens inhalen, dat ook doet op plekken met een dubbele doorgetrokken streep op het wegdek. Tegenliggers verwachten dat natuurlijk niet en er kunnen dan gevaarlijke situaties ontstaan.”

Hegeman liet ook twaalf mannen en twaalf vrouwen ritten maken in een simulator, waar een inhaalassistent was ingebouwd. Alleen bij een groen lampje mochten de deelnemers aan de proef inhalen op een computeranimatie van een tweebaansweg. Van de deelnemers haalden de vrouwen meer in wanneer ze met de assistent reden, terwijl mannen juist minder gingen inhalen. „Hierdoor wordt het rijverschil tussen mannen en vrouwen dus kleiner”, aldus de onderzoekster. „Mannen gingen met de assistent bovendien minder slingeren (ze doen dat normaal om te kijken of er een tegenligger aankomt), wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  25-2-2008  


|

FlitsKaart