Minder fileleed door aanpak hoge trucks





 

AMSTERDAM,
Maatregelen van Rijkswaterstaat om files tegen te gaan voor de tunnels in de regio Amsterdam zijn succesvol en zorgen voor veel minder oponthoud voor het verkeer dan ooit tevoren.


Met name het veel eerder en nauwkeuriger signaleren van te hoog geladen vrachtwagens voorkomt veel fileleed in Noord-Holland. Weggebruikers werden hiervoor jarenlang geteisterd door slagbomen die de tunnels blokkeerden omdat er een (vermeende) hoge vrachtwagen aankwam.



Verhoogd

Voorheen stond de meetapparatuur voor de Coentunnel afgesteld op 4,18 meter, nu is dat verhoogd naar 4,29 meter. Dat kan doordat er aan het plafond van de tunnel meer ruimte is gecreëerd. Bovendien worden truckers eerder gewaarschuwd, waardoor ze nog een afslag kunnen nemen.


Gingen de bomen voor de Coen- en Zeeburgertunnel drie jaar geleden gemiddeld nog 150 keer per maand dicht omdat er een te hoge truck aankwam, in 2004 en 2005 was dat aantal drastisch gedaald met respectievelijk 203 en 178 meldingen op jaarbasis. Dit jaar staat de teller op 22. De Coentunnel gaat veruit de meeste keren op slot.


„We hebben maatregelen getroffen die ervoor hebben gezorgd dat de vrachtwagens al vroegtijdig worden tegengehouden en aan de kant worden gezet ter controle”, zegt Rijkswaterstaat-woordvoerster Marjan Nijssen.



Tot 2004 was het kommer en kwel voor de tunnelbuizen. Al bij het opwapperen van het dekzeil van een truck ging het licht op rood voor al het verkeer. Het detectiesysteem was dusdanig afgesteld dat jaarlijks meer dan duizend keren de slagbomen dichtgingen. Vooral bij stormachtig weer was het raak; op zulke dagen gingen de buizen soms wel dertig keer dicht voor het verkeer, terwijl het eigenlijk om een loze melding ging.


De gemiddelde wachttijd totdat medewerkers van Rijkswaterstaat de vrachtwagens hadden opgemeten en de tunnel weer vrij konden geven, liep op tot zeven minuten. Op een maandag stond er destijds voor de Coentunnel daardoor ruim 3,5 uur file buiten de gebruikelijke spitsopstoppingen.


Twee jaar terug werden om ruimte te winnen onder andere de lichtbakken uit de tunnels verwijderd en werd de detectiemeting zodanig verfijnd dat er alleen nog alarm afging als er daadwerkelijk iets mis was.


Deze week heeft Rijkswaterstaat een groot deel van de veiligheidsvoor- zieningen in zowel de Zeeburger- als Coentunnel vervangen. Dit zijn de computers die onder andere te hoge vrachtwagens detecteren, de verlichting en de ventilatie regelen, bij noodgevallen de slagbomen neerlaten en de vuilwaterpompen aanzetten bij regen.


Het moment dat het nieuwe ultramoderne systeem wordt geïnstalleerd, is mede uitgekozen omdat de huidige systemen aan het einde van hun technische levensduur zijn.

 
 
Bron: De Telegraaf (abonnee gedeelte)
 
  17-3-2006  


|

FlitsKaart