Minder subsidies op zuinige auto’s





 

In autoland is groot alarm geslagen nu uit berekeningen van verschillende importeurs blijkt dat op 1 januari 2008 praktisch alle zuinige auto’s met een A-energielabel, waarop duizend euro overheidssubsidie wordt gegeven, afzakken naar het B-niveau, waarvoor slechts de helft van die steun geldt.

RAI en Bovag zijn verbijsterd: "De overheid tovert in een klap de allerzuinigste auto’s weg, waarmee ook de beloofde hogere bonus op deze auto’s een farce is geworden", aldus een boze RAI-directeur Peter Janssen. De RAI Vereniging eist dan ook dat er een oplossing voor de labeldegradatie van auto’s komt. De nieuwe normen hebben namelijk ook gevolgen voor de overige categorieën waarin minder subsidie wordt gegeven of zelfs toeslagen worden opgelegd. Het grootste deel van het wagenpark valt daarmee per 1 januari in een ongunstigere categorie.

Ingewikkeld
"Ieder jaar worden de normen voor de verschillende zuinigheidscategorieën herzien, dat is bekend. Die normering is op zich al nodeloos ingewikkeld, want er wordt niet gekeken naar de absolute CO2-uitstoot van een auto, maar er spelen tal van andere factoren mee, die voor de consument totaal onbegrijpelijk zijn. Maar nu is er een etikettering tot stand gekomen, waarbij grosso modo elke auto een categorie zakt", aldus de RAI.

Voor zover bekend blijven er in Nederland slechts drie modellen met A-label over, waaronder de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid, die allebei een elektro-verbrandingsmotor (hybride) hebben. Daarop wordt de subsidie naar verluidt zelfs verhoogd van 6000 naar 6400 euro, maar het zijn al lang niet meer de allerzuinigste auto’s op de markt.

De overheid zou een zelfde subsidieverhoging van 400 euro in petto hebben voor de niet-hybride auto’s met A-label (die daarmee naar 1400 euro gaan), maar in de nieuwe constellatie lijkt alleen de grote Volkswagen Passat Blue Motion daarvoor nog in aanmerking te komen. De nog zuinigere en veel kleinere Polo Blue Motion zakt daarentegen van een A- naar een B-label. "Onbegrijpelijk allemaal", zegt VW-zegsman Jacques Geijsen. " Het is allemaal niet uit te leggen aan klanten en niemand in de branche weet nog waar hij aan toe is." Met name heel kleine auto’s zijn de dupe. Zo zakt een Smart Diesel, met een CO2-uitstoot van slechts 88 gr/km van A naar E, oftewel in plaats van het ontvangen van 1000 euro moet voortaan 270 euro éxtra worden betaald. Ook superzuinige mini’s als de Citroën C1, Toyota Aygo en Peugeot 107 raken hun A-status kwijt en moeten het voortaan met een B-label doen.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  13-9-2007  


|

FlitsKaart