Minder verkeersdoden: wat doet Drenthe?



646x

Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in Drenthe daalt al jaren. Maar de laatste vier jaar stijgt de lijn ineens weer. Landelijk is het streven dat er in 2020 niet meer dan 500 verkeersdoden en 10.600 ernstig gewonden vallen in het verkeer.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV is dit doel alleen haalbaar door verdubbeling van het aantal snelheidscontroles en betere inrichting van de wegen.

N34 ongelijkvloers
Bij Borger is de N34 ongelijkvloers gemaakt, waardoor een punt waar veel ongevallen gebeurden, is verdwenen. Maar voor de veiligheid van de weg is het wenselijk dat de hele weg wordt aangepakt. En dat kost tijd, erkent ook gedeputeerde Henk Brink.

Investeringen toekomst onbekend
De provincie heeft in de afgelopen bestuursperiode ongeveer 50 miljoen aan onderhoud besteed en 50 miljoen aan investeringen om de wegen veiliger te maken. Hoeveel geld in de volgende periode wordt geïnvesteerd in wegen, hangt onder meer af van de verkiezingsuitslag. Veilige Drentse wegen zijn voorlopig dus nog een utopie.

Aantal controles stabiel
De politie controleert in Drenthe jaarlijks zo'n duizend keer op snelheid, wekelijks op de zogeheten PRIO-1 wegen en regelmatig op de wegen met prioriteit 2. De politie twijfelt aan het nut van extra controles om het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden terug te brengen. De komende jaren blijft het aantal controles stabiel.

Video

Bron:  RTV Drenthe

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Natuurlijk lost een verdubbeling van het aantal snelheidscontroles alles op. Dus ook de voorrangsfouten, onoplettendheid etc.

De SWOV heeft geen idee waar ze over zwamt.