'Mondje dicht over kilometerheffing'





 

De vijf vrouwelijke voorgangers van CDA-minister Eurlings (Verkeer) moeten hun mond houden met hun 'goedkope negatieve gegrauw' over de kilometerheffing.

Dat zeggen ANWB-voorzitter Guido van Woerkom en draagvlakarchitect Paul Nouwen. Hanja Maij-Weggen, Neelie Kroes, Tineke Netelenbos, Annemarie Jorritsma en Karla Peijs schoten afgelopen weekend gaten in de toekomstige vorm van autobeprijzing. Te snel, te ingewikkeld, te politiek gevoelig of te weinig draagvlak, oordeelden de voormalige verkeersministers.

Maar de dames krijgen de wind van voren. "Onbegrijpelijk om zo uit de coulissen nog even wat te roepen", zegt Van Woerkom, die liever ziet dat zij Eurlings niet voor de voeten lopen. De ANWB onderstreept juist dat het draagvlak voor de kilometerheffing ditmaal wel degelijk bestaat.

"Rekeningrijden is veel eerlijker omdat je straks alleen nog betaalt voor de kilometers die je maakt, en geen hoge vaste lasten hebt als je auto stil staat", zegt de ANWB-topman. Bovendien is het merendeel van de Nederlanders straks minder kwijt, het omslagpunt ligt bij zo'n 18.000 kilometer per jaar.

Afkraken

Paul Nouwen, die onder Peijs het huidige draagvlak smeedde van milieuclub tot Bovag, vindt juist dat Eurlings lekker op stoom is. "Het wetsontwerp is door het kabinet, ligt bij de Raad van State en komt begin volgend jaar in de Kamer. Verder is het bedrijfsleven benaderd om in te schrijven voor de bouw van het systeem. Waarom dan toch deze Hollandse neiging om alles af te kraken?" De ANWB erkent dat de invoering "lastig" wordt. Niet alle vragen over privacy en het kastje zijn beantwoord. Maar de vrouwelijke politica denken onterecht dat men vasthoudt aan 2011 als invoerdatum. Van Woerkom: "2012 is al veel realistischer."

Dat Netelenbos (1998-2002) de milieucomponent in de kilometerprijs als 'te ingewikkeld' kritiseert, gaat er bij Nouwen niet in. "Het zou juist raar zijn als we in deze tijd niet de mensen gaan belonen die kiezen voor een zuiniger en milieuvriendelijker auto", zegt Nouwen. Van tegenwerking door de autolobby, wat Tineke 'Tolpoort' nog dwarszit, is dit keer "geen sprake", zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. "ANWB, Bovag en RAI zijn warme voorstanders. Omdat het dit keer niet, zoals bij het rekeningrijden van Netelenbos, om een extra heffing gaat."

De ANWB verwacht dat het kabinet volgend jaar een grote publiciteitscampagne start om meer uitleg te geven over de kilometerheffing. Overigens zijn de ex-ministers, die zelf allen de tanden stukbeten op dit dossier, het onderling ook oneens. Terwijl Peijs het een slecht idee vindt om met vrachtwagens te beginnen, had Netelenbos dat achteraf al in haar tijd willen doen.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  30-12-2008  


|

FlitsKaart