Na invoering 130 km 25 procent minder doden





 

Mooimakerij, fabeltjes, halve waarheden, Pinokkio prikt ze door.

Wat is de bewering?

"In Denemarken ging in 2004 de maximumsnelheid van 110 omhoog naar 130 kilometer per uur. Het aantal verkeersslachtoffers daalde spectaculair met 25 procent!"

Wie zegt dat?

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.

Waar zegt hij dat?

Onder meer op zijn website charlieaptroot.vvd.nl maar ook herhaaldelijk in debatten over 130 km/u.

Hoe zat het ook alweer?

In het regeerakkoord van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV, is afgesproken dat de maximumsnelheid op een aantal snelwegen naar 130 km/u gaat. Vanaf 1 maart mag er op een deel van de Afsluitdijk 130 worden gereden. Daarna volgden stukken van de A2, A6 en A16. In Denemarken werd in 2004 de algemene geldende snelheidslimiet van 110 opgetrokken naar 130 km/u. Op ongeveer de helft van het autosnelwegennet werd de snelheid vervolgens met borden gelimiteerd tot 110 km/uur.

Wat is waar?

Op de wegen waar in Denemarken 130 gereden mag worden, vielen voor de invoering 13 doden en daarna 18 doden, een toename van 38 procent, zo blijkt uit onderzoek van het Deense Wegen Directoraat. In de categorie zwaargewonden stokte de teller voor de snelheidsverhoging op 71 en daarna pas op 77, een lichte stijging van 8 procent. Het aantal lichtgewonden steeg van 99 naar 105 met 6 procent. Gemiddeld steeg het aantal gewonden en doden met 9 procent.

Maar hoe komt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot dan aan die dalende cijfers? Dat heeft te maken met het volgende: als je ook kijkt naar het aantal doden en gewonden op de wegen waar de algemene snelheidsverhoging niet ging gelden, en waar men dus nog steeds 110 moet rijden, dan is daar wel een fikse daling te bespeuren.

Het aantal doden bleef gelijk op 23, maar het aantal zwaargewonden daalde spectaculair: van 111 naar 57 met maar liefst 49 procent. Ook het aantal lichtgewonden dat eerst op 147 stond, bleef daarna beperkt tot 88: een daling van maar liefst 40 procent.

Gemiddeld waren er daardoor 40 procent minder doden en gewonden te betreuren.

En zo gaat de gemiddelde snelheidsverhoging als iets goeds de boeken in, vertelt onderzoeker Lars Klit Reiff. Hoe dat komt? "De maatregel ging in Denemarken gepaard met verhoogde handhaving, hogere snelheidsboetes en veel meer borden op de wegen waar je maar 110 kilometer per uur mocht. Mensen werden op die delen van de weg dus veel vaker geconfronteerd met de maximum toegestane snelheid."

Eindoordeel

De bewering van Charlie Aptroot geldt alleen voor de delen van de weg waar maximaal 110 kilometer per uur gereden mag worden en niet voor het deel waar de maximumsnelheid 130 is. Daar is het aantal doden en gewonden juist gestegen. De bewering is dan ook niet waar.

Reactie

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot benadrukt dat in Nederland heel goed gekeken wordt naar de plekken waar de snelheidsverhoging doorgevoerd kan worden. "Het betekent niet dat je de snelheidsverhoging overal doorvoert, zoals in Denemarken. Bovendien wordt er op gevaarlijke plekken nog intensiever gecontroleerd."

 
 
Bron: de pers
 
  15-11-2011  


|

FlitsKaart