Nieuw kabinet komt met spoedwet wegverbreding





 

Om te laten zien dat het beoogde nieuwe kabinet zijn uiterste best zal doen het filespook te bestrijden, moet de nieuwe minister van Verkeer snel met een spoedwet voor wegverbreding op de proppen komen.



De huidige jarenlange procedures kunnen daardoor worden omzeild en kan er sneller extra asfalt worden gelegd. Dat blijkt uit het conceptregeerakkoord, dat de fracties van CDA, LPF en VVD dinsdag (2 juli) hebben besproken.



Prioriteiten
Op korte termijn moet diezelfde minister overleggen met provincies en gemeenten over eventuele andere prioriteiten in het verkeersbeleid. Zo staan de A2-tunnel in Maastricht en het deel van de A4 door Midden-Delfland hoog op het verlanglijstje van de drie partijen, terwijl er in de huidige verkeersplannen nog niets definitiefs voor is geregeld. De beoogde coalitiepartners willen private financiering van infrastructuur bevorderen, bijvoorbeeld voor betaalstroken. Dinsdag heeft de Eerste Kamer juist ingestemd met het schrappen van het verbod op tolheffing.



Teruggave 'dubbeltje van Pim' in 2004?
Het teruggeven van het 'kwartje van Kok' heet in de concepttekst de 'Fortuynkorting'. Partijen gaan er nog vanuit dat dit het beste via de motorrijtuigenbelasting kan worden teruggegeven. De LPF-fractie, die hierover de knoop mocht doorhakken, besloot dinsdagochtend echter het 'eurodubbeltje van Pim' aan de pomp terug te geven. Dit kost een half miljard euro en gebeurt waarschijnlijk in 2004.



Afspraken Zuiderzeelijn
Het nieuwe kabinet neemt de afspraken over de aanleg van de snelle treinverbinding Schiphol-Groningen over. Het levert echter 'geen enkele bijdrage' bij overschrijdingen voor deze zogenaamde Zuiderzeelijn. De LPF had nog willen vastleggen dat het geen magneetzweefbaan mag worden, maar daar rept het akkoord niet over. De afspraak dat de bijdrage van het bedrijfsleven bepaalt of de zweefbaan er komt, blijft dus in stand.

 
 
Bron: ANWB
 
  7-4-2002  


|

FlitsKaart