Nieuw Programma op RTL5: Nederland Onderweg





 

Aflevering 1: Nieuwe wegen, nieuw asfalt
In deze eerste aflevering aandacht voor het oplossen van knelpunten in het Nederlandse wegennet.
zondag 1 december, 19.30 - 20.00



We hebben zo’n 3200 kilometer snelweg en toch is dat niet genoeg. We moeten het wegennet beter benutten en er moeten nieuwe wegen bij.



U maakt in deze aflevering een tocht langs deze wegen zoals de A30 bij Ede, de A50 tussen Oss en Eindhoven, de Noordelijke Randweg om Den Haag en de A5 bij Schiphol en krijgt daardoor een unieke blik achter de schermen.
Zo maakt u kennis met mysterieuze duikers en kunstwerken en bent u getuige van het transport van een loodzware 116-meter lange banaan over de A4.



aanleg A5

De Noordelijke Randstad is behoorlijk in beweging. Er worden huizen gebouwd voor ongeveer 200.000 mensen, er komen steeds meer bedrijven bij en de luchthaven Schiphol wordt uitgebreid. Al deze mensen en al die bedrijvigheid veroorzaken soms een enorme verkeersstroom op de toch al overvolle wegen.
Rijkswaterstaat is daarom bezig met de aanleg van de A5, die de knooppunten De Hoek en het toekomstige knooppunt Raasdorp verbindt.

De A5 is één van de maatregelen in kader van het samenwerkingsverband 'Houd de Noordelijke Randstad Bereikbaar'.
De A5 geeft de regio Schiphol wat lucht, ontlast straks de A4 en de A9 en bevordert de doorstroming bij het knooppunt Badhoevedorp. Dit komt ook de verkeersveiligheid ten goede. De bewoners van Badhoevedorp zullen minder overlast van de A9 krijgen, omdat daar minder verkeer komt. Uiteindelijk zal de Bereikbaarheid van de regio sterk zijn verbeterd. Volgens de Planning zal het project medio 2003 voltooid zijn. Het streven is om de overlast tot een minimum te beperken.



nieuw tracé A50

Van oktober 2000 tot het najaar van 2003 werkt Rijkswaterstaat tussen Eindhoven en Uden aan de aanleg van de nieuwe A50.
Het 35 kilometerslange tracé loopt door de gemeenten Eindhoven, Son en Breugel, Sint-Oedenrode, Veghel, Uden, Bernheze, Oss en Landerd.

De nieuwe A50 wordt aangelegd om te zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en voor meer verkeersveiligheid. Daarnaast verbetert het woon- en leefmilieu met name in de gemeenten Son, Veghel en Mariaheide.




A30: de verbindende schakel

Het ontbrekende deel van de snelweg A30 wordt aangelegd van oktober 2001 tot augustus 2004. Dankzij deze A30 ontstaat een snelle verbinding tussen de belangrijke verkeersaders A1 en A12. En daarmee een veiliger en snellere route voor regionaal en (inter)nationaal verkeer.

De nieuwe A30 maakt bovendien een einde aan het sluipverkeer door Ede en de verkeersopstoppingen in deze plaats. Ook worden het bedrijventerrein in Ede en andere locaties in de regio beter bereikbaar. Het deel van de Postweg in Lunteren tot de N224 komt in 2003 helemaal gereed. Het gedeelte van de N224 tot de A12 is in 2004 gereed. De hele A30 is dan tweebaans-autosnelweg: met twee rijstroken plus vluchtstrook in beide rijrichtingen.




N 14

De Noordelijke Randweg Haagse regio vormt vanaf 2006 een nieuwe verbinding tussen de A4 (bij Leidschendam) en het Haagse centrum en Scheveningen. Daarmee wordt de weg de laatste ontbrekende schakel in het "Haagse Hoefijzer".

Niet alleen wordt de Haagse Regio dankzij de Noordelijke Randweg beter bereikbaar. Ook vermindert de weg de verkeersdrukte in de wijken dankzij een andere verdeling van het verkeer. Bovendien vormt de weg een belangrijke verbinding tussen de geplande woonwijk Leidschenveen, Leidschendam-Voorburg en Den Haag/ Scheveningen.

 
 
Bron: Rtl.nl
 
  29-11-2002  


|

FlitsKaart