Nieuwe campagne tegen onbeschoft verkeersgedrag





 

DEN HAAG - Een nieuwe campagne, gedoopt 'Rij met je hart', tegen onbeschoft verkeersgedrag gaat volgende week van start. Minister Karla Peijs (Verkeer) geeft hiermee een vervolg aan de campagne 'I love goed verkeersgedrag', die zij een jaar geleden lanceerde tegen hufterigheid op de (openbare) weg.



Automobilisten maar ook voetgangers worden gewezen op hun verantwoordelijkheid en mogelijkheden om irritatie en agressie in het verkeer te verminderen. Maar de politie zal „extra scherp zijn” op snelheidsgedrag op 30- en 50 kilometerwegen, oversteekgedrag en door rood rijden, liet het ministerie van Verkeeren Waterstaat donderdag weten. Op snelwegen geldt dat voor bumperkleven en onnodig links rijden.



Centraal in de campagne staat het rode hart om „op sympathieke manier aandacht te vragen voor meer verdraagzaamheid en respect“ tussen verkeersdeelnemers.



Opnieuw komen er, naast ander materiaal, spotjes en stickers, plus een campagnesite. Op die site, die op 11 september de lucht ingaat, kan 'iedereen' zijn veilig verkeerboodschap kwijt.



Voor de I love-campagne (met slogans als I love afstandhouden) kreeg minister Peijs deze zomer de Sofprijs der Nederlandse taal. Zij weigerde deze prijs tegen de „anglowaan” van de Stichting Nederlands. Gezien de bekendheid ervan vond de CDA-bewindsvrouw de titel „ergste taalprutser' niet terecht, liet zij de stichting weten. In de nieuwe campagne zit geen woord Engels.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  9-1-2006  


|

FlitsKaart