Oostenrijks succes: 160





 

Regelmatig wordt er een pleidooi gehouden op www.flitsservice.nl om te komen tot meer flexibele limieten op de autosnelweg. Ons gevoel dat het invoeren van hogere maar meer flexibele limieten veiliger zou zijn, beter voor het milieu en ook nog eens prettiger voor de automobilist werd tot nu toe nog niet onderbouwd door harde cijfers.



Tot nu toe, want in Oostenrijk had men hetzelfde gevoel. Omdat men daar de automobilist serieus neemt heeft men de stoute schoenen aangetrokken, en een wetenschappelijk verantwoord testproject uitgevoerd. Hierbij werd een deel van de A10 in Karinthië, één van de drukkere snelwegen in Oostenrijk, omgevormd tot een weg waar onder het motto "Flexibilisering met verantwoordelijkheid" de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 160 kilometer per uur.



Deze testfase is nu beëindigd, en het Oostenrijkse Bundesministerium für Verkehr is méér dan juichend over de testresultaten. De cijfers zijn hier terug te vinden, en uit alles blijkt dat de verwachtingen volledig bewaarheid zijn geworden.



Niet alleen daalde het aantal ongevallen, ook was de doorstroming aanzienlijk beter, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen fors verminderde. Hubert Gorbach, de minister uit het Alpenland, stelt vast dat het project "ein voller erfolg" heeft, oftewel zéér vrolijk stemt. Het leggen van de verantwoordelijkheid omtrent de juiste snelheid bij de automobilist blijkt te werken.



Aangezien Oostenrijk óók EU-lid is, staat niets de komende minister van verkeer & waterstaat in de weg om op werkbezoek te gaan bij zijn Oostenrijkse collega, en een vergelijkbaar proeftraject in Nederland op te starten.
Er is geen enkele reden denkbaar waarom iets dat zó veel succes heeft bij een EU-partner niet ook in Nederland realiteit zou kunnen worden.

 
 
Bron: Bundesministerium für Verkehr
 
  8-10-2006  


|

FlitsKaart