Overzicht autobelasting 2009





 

De koningin heeft haar troonrede weer gehouden en Bos zijn koffertje weer ingeleverd. Uit al zijn plannen blijkt dat er voor de automobilist weer een hoop in het vat zit. De korte samenvatting: slurpers worden stukken duurder, zuinige auto’s stukken goedkoper. Hieronder de details.

Nieuwe bijtelling
Zoals bekend hebben zakelijke rijders een bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde van hun auto als ze deze ook privé gebruiken. Er is een uitzondering voor auto die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) per kilometer gebruiken: dan betaal je slechts 14 procent. Dé reden waarom de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid vorig jaar ineens zo’n succes waren. Nu komt daar een nieuw bijtellingspercentage bij van 20 procent. Dit geldt voor auto’s die tussen de 111 en 140 (benzine) of 96 en 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten. (140 en 116 zelf dus niet!) Vergis u niet, in tegenstelling tot de 14 procent-groep die het met zeven modellen moest doen, zijn er heel wat auto’s die onder deze voorwaarden vallen. Dit scheelt bij een auto van 27.000 euro al snel 50 euro per maand! Onder meer de Alfa Mito en de Mini zijn leverbaar met zo weinig uitstoot! Kijk hier en hier om te kijken welke auto’s onder de 140/116-grens zitten.

Verlaging BPM, verhoging MRB, bevriezing energielabels
Zoals vorig jaar al beloofd, wordt de BPM dit jaar opnieuw met 5 procent verlaagd ten opzichte van het 2007-tarief. Dit als voorbereiding op de kilometerheffing. Daarvoor in de plaats wordt de MRB iets verhoogd. De basis-BPM komt daarmee op 40 procent van de nettocatalogusprijs, dit was 42,3 procent. De fijnstoftaks blijft gehandhaafd, hetzelfde geldt voor de bonus-malus regeling. Ook opvallend: de overheid bevriest opnieuw de energielabels. Oorspronkelijk werden die ieder jaar opnieuw berekend naar aanleiding van de gemiddelde uitstoot. Maar vorig jaar besloot men dat niet te doen omdat auto’s zo snel zuiniger werden, dat een Smart een D-label zou krijgen. Dit jaar wordt die bevriezing dus verlengd. Ondanks de opmars van groene labels houden dus alle modellen die dit jaar een A-label hebben, deze in 2009. Inclusief bijbehorende BPM-korting dus.

Zuinige auto’s BPM-vrij
Kijk, dit gaat hard. Voor de allerzuinigste auto’s hoeft helemaal geen BPM meer te worden betaald. Hiervoor geldt dezelfde grens als voor het bijtellingstarief van 14 procent: 95 gram CO2/km voor diesels en 110 gram voor benzineauto’s. Weinig modellen dus, slechts zeven auto’s voldoen aan deze eis. Kijk hier en hier voor welke auto’s dit geldt!

Zware verhoging slurptaks
U vond grootverbruikers al duur? Maakt dan uw borst maar nat, want de slurptaks wordt flink aangescherpt. Lag de grens op 232 (benzine) en 192 gram (diesel) CO2 per kilometer, volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Dat komt neer op ongeveer 1 op 11,2 en 1 op 15,0. En om het nog erger te maken betaal je vanaf volgend jaar niet langer 110 euro per extra gram maar 125 euro. Om een beeld te geven: voor een Corvette C6 betaalde je dit jaar 9.240 euro aan slurptaks, dat wordt in 2009 13.000 euro. Pfff….

Verlaging MRB voor zuinige- en aardgasauto’s
De enige maatregelen die ook interessant zijn als u in de markt bent voor een gebruikte auto. Mensen met een heel zuinige auto (opnieuw de 110/95 gram-grens) betalen op dit moment al de helft van het normale MRB-tarief, dit wordt nog eens verder verlaagd naar een kwart!
Op dit moment betalen mensen die een auto op aardgas hebben het hoge MRB-tarief dat ook geldt voor mensen met een lpg-auto. Het tarief voor aardgas-auto’s wordt volgend jaar verlaagd evenwel naar het tarief van benzineauto’s.

Toekomst
Eerder kon u in AutoWeek lezen hoe het kabinet denkt de kilometerheffing in te voeren: langzaam wordt de BPM afgebouwd, maar ondertussen wordt deze omgezet naar een heffing die voornamelijk op CO2-uistoot is gebaseerd (NOx en fijnstof zullen ook een rol spelen). In 2010 wordt hier al een grote stap mee genomen. Het basispercentage van de BPM gaat in een klap naar 27,4 procent, in 2013 staat de teller op nul. In plaats daarvan gaat elke gram CO2 tellen. Hiervoor zijn drie schijven. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe meer je per gram extra betaalt. Dit doet het kabinet om te voorkomen dat sportauto’s ondanks een CO2-heffing stukken goedkoper worden doordat de BPM wordt afgeschaft. Toch gaan extreem dure auto’s als de Bugatti Veyron er tegen die tijd met tonnen op vooruit! Voor de Corvette wordt het een ander verhaal...

Voor meer details over alle plannen: zie AutoWeek 38 die morgen verschijnt.

 
 
Bron: autoweek
 
  16-9-2008  


|

FlitsKaart