|
Weggebruikers in de politieregio Gelderland-Zuid menen dat ze een grotere pakkans hebben bij te hard rijden dan in andere regio’s in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek dat IntomÂart uitvoerde in opdracht van het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie. De onÂderzoekers van Intomart relateren de grotere pakkans die weggebruiÂkers in Gelderland-Zuid ervaren, aan de intensieve snelheidscontroÂles door de politie.
Ook de inrichting van de weg komt aan bod. „De politie rapporÂteert dat soms de wegen ‘uitnodiÂgen tot’ te hard rijdenâ€, schrijven de onderzoekers over GelderÂland- Zuid en nog zes andere poliÂtie regio’s. Bijvoorbeeld wegen met dubbele rijstroken, met een 50 km-limiet. Respondenten uit deze regio’s geven vaker aan dat ze te hard rijden. Ook is het draagÂvlak voor controles van de politie op die wegen laag.
Verder melden de onderzoekers dat Gelderland-Zuid een van de reÂgio’s is met de meeste roodlichtcaÂmera’s. Zo bezit Gelderland-Zuid tientallen zogeheten ‘opstelpunÂten’ terwijl elders, zoals in GroninÂgen en Friesland, om slechts een handjevol gaat.
In het algemeen heeft Intomart ook onderzoek verricht naar de mening van de weggebruikers over verkeerscontroles. Uit deze landelijke cijfers blijkt dat het draagvlak voor zowel de verkeersÂregels als de verkeerscontroles groot is. Zo vindt praktisch iederÂeen ( 99%) van de ondervraagden alcoholcontroles zinvol. Ook het controles op roodlichtrijders ( 92%) en helmcontroles ( 91%) kunnen op veel waardering rekenen. Iets minder scoort de gordelcontrole in de auto (79%). De waardering voor snelheidscontroles ligt lager: 68 % van de weggebruikers vindt snelÂheidscontroles zinvol. Hoe lager de snelheidslimiet, hoe hoger het draagvlak voor de controles overiÂgens is. Stiekeme controles kunÂnen de weggebruikers het minst waarderen, zo blijkt. „Wat betreft controlemiddelen is de acceptatieÂgraad het laagst voor een niet zichtÂbaar opgestelde politieauto langs de weg en de lasergun.â€
Tot slot is menig respondent somÂber over de verkeersveiligheid in de woonomgeving. Ruim een kwart beoordeelt die zelfs als (zeer) slecht. SnelheidsovertredinÂgen en agressief rijgedrag worden het meest genoemd als oorzaak.
‘ Controles binnen bebouwde kom’
Woordvoerster Marie-José Verkade van politieregio Gelderland-Zuid reageert enthousiast op de resultaÂten. „ Het is positief dat er zoveel draagvlak voor controles is. Voor alÂcoholcontroles is dat bijna 100 proÂcent. Maar ook voor controles op snelheid is draagvlak.†Het LandeÂlijk Parket Team Verkeer wijst op het belang van controleren in de woonomgeving. „ SnelheidsovertreÂdingen en agressief rijgedrag worÂden het meest genoemd als proÂbleem. De uitkomsten bevestigen de noodzaak van snelheidscontroÂles binnen de bebouwde kom.â€
Naar aanleiding van een oproep op de BD-website ‘ Wat is het nut van politiecontroles’ reageert Stèphan Bottema: „ Diverse controles zijn handig, denk aan alcoholcontroles, gordelcontrole en dergelijke. DiverÂse snelheidscontroles zijn juist niet nuttig. Een bekend stuk waar de politie met regelmaat staat is de N322 tussen Zaltbommel en GameÂren. Voorheen was dit een autoweg met een maximum van 100, nu is dit 80 kilometer terwijl de weg er juist veiliger op is geworden.â€
|
|