Politiek correct boekhouden met de automobilist





 

Het ontmoedigen van de automobilist om in een leukere auto te rijden dan Jan Modaal gaat door.

Naast BPM aanpassingen om bij aanschaf van een benzine slurper het groene geweten te kietelen, en lease maatregelen inzake de bijtelling om iedereen in een brommobiel te krijgen, worden gemeentes wettelijk in de gelegenheid gesteld om elk afzonderlijk en naar eigen inzicht de parkeertarieven dusdanig aan te passen zodat het straatbeeld geheel naar wens ingericht kan gaan worden. Het Nijmegen scenario wordt werkelijkheid.

Dikke pech voor de automobilist. Boze tongen beweren dat dit politiek correcte maatregelen zijn zogenaamd omwille van het milieu, maar uiteindelijk om de begroting van rijk en gemeentes kloppend te maken. De verleiding is groot om achterdochtig te zijn, maar dat is te makkelijk. Dit zouden wel eens hele doeltreffende maatregelen kunnen zijn.

CO2

We hebben nu al zo vaak van deskundigen gehoord dat CO2 uitstoot veroorzaakt door de mens de reden is voor het opwarmen van de aarde dat het wel waar moet zijn. Laten we elkaar niet langer voor de gek houden, het is gewoon onomstotelijk bewezen.

Daarbij snapt een kind dat de aangekondigde fiscale maatregelen een positief effect op het gedrag en de keuzes van het volk zullen hebben:

Bijtelling: De bijtelling voor schone auto’s gaat fors omlaag. Het moge duidelijk zijn dat Hummer-rijders onmiddellijk geprikkeld zullen worden door het financiële voordeel dat te behalen is door in een Kia Picanto GTI te gaan rijden. OK, misschien niet allemaal, maar een significant percentage toch zeker wel.

BMP: De bonus voor schone auto’s gaat omhoog, net als de malus voor vieze auto’s. Zoals het er nu naar uitziet gaat de malus zelfs wel verdubbelen van ca. €500 naar €1.000 per vieze auto. Ook hiervoor zal gelden dat hordes X5 rijders zullen overstappen naar een Fiat Panda Cross 4X4. X5 rijders staan namelijk bekend als zeer prijsbewuste en pragmatische kopers, en deze financiële meevaller zal ze zeker over de streep trekken. Een beetje X5 kost rond de €100.000, dus dat is toch al snel 1% verdiend!

Parkeren: Dit is natuurlijk helemaal briljant. Geef gemeentes, die doorgaans uitblinken in het maken van de juiste beslissingen, de vrijheid om naar eigen inzicht de parkeertarieven te koppelen aan hetgeen ze niet aanstaat aan een auto. We kunnen er vrijwel zeker van zijn dat ze de juiste criteria zullen kiezen, en dat er een consequent beleid zal komen van gemeente tot gemeeente.

Het begint te dagen, in ieder geval bij mij. Deze maatregelen stellen de toekomst veilig voor mij, maar vooral voor mijn kinderen. En dat is uiteindelijk het enige wat telt, toch?

En ja, er is begroot dat deze maatregelen €100 miljoen zullen opleveren voor de staat. Maar is dat nou zo erg? Dat geld komt hoedanook als een boomerang bij het volk terug.

Files

Er is bijvoorbeeld nòg meer geld om de files op te lossen, en we weten allemaal dat het kwestie van tijd is voordat die daadkrachtig aangepakt gaan worden. Dat extra geld kan wel eens de doorslag gaan geven. Of het openbaar vervoer, wat op zich al een geöliede machine is, kan nog geölieder worden gemaakt. En daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.

Buiten het verkeer zijn er nog genoeg andere departementen en gemeentes die extra geld goed kunnen gebruiken: Integratie, ontwikkelingshulp, onderwijs, etc. De ervaring uit het verleden heeft geleerd dat elke euro die daarin wordt gestopt zich dubbel en dwars uitkeert.

Bos

Als ultieme geruststelling zal onze Minister van Financiën toezien op de besteding van het geld. We kennen Wouter Bos natuurlijk als een integer en betrouwbaar type. Echt zo’n man waarvan je precies weet wat je aan hem hebt. Zeg maar gerust een natuurlijk leider.

We kunnen dus allemaal rustig gaan slapen in de wetenschap dat de vernietiging van de aarde is afgewend door wederom een pakket oprechte en integere, maar vooral doeltreffende maatregelen van onze beleidsmakers. Welterusten allemaal!

Door Sacha Prins/Autoblog.nl

 
 
Bron: Nu.nl
 
  6-8-2007  


|

FlitsKaart