Processtukken via e-mail naar bestuursrechter





 

Een e-mail aan de bestuursrechter voldoet voortaan om een processtuk of beroep in te dienen bij de rechtbank. Het huidige papieren dossier is dus niet langer vereist.

Dit besliste het kabinet vrijdag op voorstel van de ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken). De maatregel moet de papieren rompslomp beperken en procederen bij de bestuursrechter eenvoudiger en sneller maken.

Een bestuursrechter behandelt onder meer rechtszaken tussen overheid en burgers of bedrijven en vreemdelingenzaken.

Elektronische dossiers

Elektronische dossiers kunnen tijdens een zaak makkelijker worden opgevraagd. Hirsch Ballin en Ter Horst verwachten verder dat het procederen per e-mail kostenbesparend zal werken voor de rechtbanken zelf. De opslag van papieren documenten kost immers veel geld en ruimte.

De rechtbanken in Rotterdam, Breda en Dordrecht hebben de digitale procedure nu al op proef. Voor degenen die geen gebruik van e-mail willen maken, blijft de papieren procedure wel gewoon bestaan.

 
 
Bron: Nu.nl
 
  13-7-2008  


|

FlitsKaart