Proef met maximum 80 km/u succesvol





 

DEN HAAG - Snelheidsverlaging van 100 naar 80 kilometer per uur kan niet zomaar overal worden ingevoerd. Het succes van een dergelijke proef op de A13 bij de Rotterdamse woonwijk Overschie is grotendeels aan de locatie te danken. Daarom gaat het kabinet criteria opstellen om te bepalen op welke andere locaties zo'n maatregel zin heeft.



Dat heeft minister Peijs van Verkeer maandag aan de Tweede Kamer geschreven. De proef bij Overschie pakt goed uit voor de luchtkwaliteit en het lawaai, de aanleiding van de snelheidsverlaging. Ook de verkeersveiligheid lijkt van de lagere snelheid te profiteren. Alleen de doorstroming komt nog wel eens in de knel, maar de maximale vertraging is 'slechts' 40 seconden.



Utrecht en Amsterdam



Staatssecretaris Van Geel van Milieu pleitte eerder dit jaar al voor invoering van een zelfde snelheidslimiet van 80 kilometer per uur op ringwegen rond Utrecht en Amsterdam. Of dit wel nut heeft, is echter nog niet duidelijk. Dit hangt onder meer af van het verkeersaanbod, de dominante windrichting, de afstand van de snelweg tot de omliggende woonhuizen en eventuele andere luchtverontreiniging in de omgeving.



De conclusies van Peijs zijn gebaseerd op een uitgebreide evaluatie van het project bij Overschie, dat mei vorig jaar begon. Daarvoor is ook de mening van weggebruikers gevraagd. De meeste automobilisten vinden de weg rustiger en veiliger door de proef. Vrachtwagenchauffeurs concluderen echter het tegendeel, vooral omdat automobilisten te veel zouden remmen.



'Stillere asfalt'



De maatregel heeft volgens onderzoek een "duidelijk positief effect" op de luchtkwaliteit. Ook de geluidsafname is behoorlijk, vooral 's nachts. Dat is echter ook deels aan het 'stillere asfalt' te danken. Vanwege deze resultaten heeft minister Peijs besloten dat de twee kilometer lange 80-zone bij Overschie blijft bestaan.



In een jaar tijd zijn naar schatting 250.000 bekeuringen uitgedeeld wegens te hard rijden bij Overschie. Dit wordt gemeten met zogenoemde trajectcontrole, waarbij apparaten de gemiddelde snelheid over het hele wegvak berekenen.

 
 
Bron: NU.nl
 
  7-7-2003  


|

FlitsKaart